2c. Sociale stad |
|---|

Eindhoven is een sociale stad waar onze inwoners zich thuis voelen, mee kunnen doen, zich kunnen ontwikkelen en waar we naar elkaar omkijken. Als gemeente zetten we samen met onze betrokken partijen en inwoners in de stad in op een stevige sociale basis en passende zorg en ondersteuning nabij voor inwoners die dat nodig hebben. Of het nu gaat om ontmoetingsactiviteiten in de wijk, een fijne plek om te wonen, goede zorg wanneer dat nodig is, of ondersteuning om werk te vinden – we regelen het met elkaar.
In 2026 zetten we met het Transformatieprogramma Sociaal (2)040 verder in op versnelling van de uitvoering van deze zes opgaven. Samen met partners en inwoners zetten we in op innovatieve zorg en ondersteuning, verbeteringen in het stelsel, vereenvoudiging en effectiviteit, waarbij we ons realiseren dat dit een cultuurverandering vraagt en goede monitoring. Investeren in de sociale basis, preventie en bestaanszekerheid voorkomt zwaardere (en duurdere) zorg. We leggen daarom sterker de relatie tussen werk & inkomen, jeugd en Wmo: een krachtige sociale basis en toegang tot werk/inkomen verlagen de vraag naar specialistische ondersteuning. Denk bijvoorbeeld aan: jongeren die door extra inzet van jongerenwerk niet in de jeugdzorg belanden, of ouderen die met preventieve ondersteuning langer zelfstandig thuis kunnen blijven. Deze integrale aanpak is de rode draad in 2026. Sociale basisOnze stad groeit en verandert snel. Niet iedereen heeft vanzelf een netwerk of voelt zich betrokken. Daarom versterken we ontmoeting en verbinding tussen inwoners. We geloven in de kracht van gemeenschappen: mensen die elkaar kennen, helpen en samen oplossingen bedenken. We onderzoeken hoe we een flexpool van vrijwilligers kunnen opzetten en de mogelijkheden van een paraplustichting die inwoners helpt bij het organiseren van initiatieven. We geven invulling aan opgave 1 van de Koers Sociaal (2)040 De kracht van inwoners en gemeenschappen. Eindhoven is een diverse stad. Daarom willen we beter luisteren en aansluiten bij wat er al gebeurt in wijken. In 2026 zetten we extra stappen voor een inclusieve stad met het Uitvoeringsprogramma Inclusief Samenleven 2025-2026, mede op basis van de extra middelen uit de Kadernota 2025. We pakken discriminatie aan, verbeteren toegankelijkheid en zorgen dat inwoners elkaar beter leren kennen. We stimuleren ontmoeting via (Buurt)ontmoeting, het werken aan een Huis van de Wijk in combinatie met de bibliotoop, StadsMakers Eindhoven en een netwerk van sleutelfiguren uit gemeenschappen. Initiatieven zoals Burst Your Bubble en vernieuwende vormen van ontmoeting met kunst en dialoog dragen hieraan bij. Als gemeente willen we ook zelf leren. Daarom ontwikkelen we de leerlijn Koers Sociaal (2)040, samen met partners. We besteden aandacht aan diversiteit, reablement, de Sociale 7 en het ABCD-gedachtegoed. Tot slot erkennen we dat inwoners de basis vormen van het sociaal domein. We betrekken hen beter bij beleid en benutten hun ervaringskennis. We geven invulling aan opgave 2 van de Koers Sociaal (2)040 Versterken van de institutionele sociale basis. Iedereen moet prettig kunnen leven in zijn wijk. Daarom zorgen we voor een sterke sociale en fysieke basis dichtbij huis. We versterken bestaande voorzieningen en ontwikkelen nieuwe plekken waar mensen zonder indicatie terechtkunnen, zoals jongerenwerk, basisdagbesteding en het Steunpunt Mantelzorg Verlicht. We investeren hierbij ongelijk voor gelijke kansen. We zetten stappen richting een integrale manier van financiering in de sociale basis waarbij we ook goed aansluiten bij wijkagenda’s van inwoners en partners. Daarnaast kijken we naar hervormingen in het ondersteuningslandschap, zoals inkoop, subsidies en samenwerking. GezondheidWe zetten met allerlei activiteiten en maatregelen in op het verbeteren van de gezondheid van onze inwoners en het verkleinen van gezondheidsverschillen. Zo maken we samen met partners in de stad de beweging van zorg en ziekte naar gezondheid. Dit doen we onder andere door preventie en gezondheidsbevordering (GGD en de Stap naar Gezonder), door het uitvoeren van het gezondheidsbeleid (Gezondheid telt voor iedereen), het Plan Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), het Regioplan Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Programma Gezonde Leefomgeving onder de Omgevingsvisie. Meedoen van nieuwkomersIn lijn met het bestuursakkoord en de spreidingswet zetten we in op flexibele en mee-ademende opvanglocaties om asielzoekers op te vangen. Conform het beleidsplan Welkom in Eindhoven zetten we in op meedoen vanaf dag één door middel van maatwerkaanbod op vlak van taalverwerving en participatie. Er wordt ingezet op een doorlopende lijn van asiel naar inburgering waarbij de informatievoorziening en activiteiten tijdens de asielperiode zo veel mogelijk aansluiten op de inburgering. Hierbij wordt ingezet op het behoud van werk als ze als vergunninghouder in Eindhoven komen wonen. |
|---|
Een financieel zeker bestaanWe zetten in op een financieel zeker bestaan voor al onze inwoners. Dit betekent dat we investeren in een stabiel inkomen, werken naar vermogen, kansengelijkheid en armoede en schulden voorkomen. Dit doen we door inwoners die daar recht op hebben van een uitkering te voorzien. We hanteren daarbij de omgekeerde toets. We investeren meer in de begeleiding van bijstandsgerechtigden naar werk of participatie in brede zin. Oók voor inwoners die al langere tijd in de uitkering zitten. Dit doen we via basisbanen en het plan van aanpak langdurig werklozen. We bieden onze dienstverlening vanuit een breder perspectief aan inwoners aan in het kader van de vereenvoudiging van de minimaregelingen en de vereenvoudiging van de Keten Werk en Geld: we implementeren onze drie pilots voor de nieuwe instroom bijstand, de gesprekken met de huidige bijstandsgerechtigden en de ondersteuning van inwoners met een aflopende ww-uitkering die naar verwachting bijstandsgerechtigd worden. Daarbij wordt de ondersteuning op het gebied van werk, inkomen, armoede en schulden meer in samenhang aan de inwoner aangeboden. We bieden maatwerk en zorgen ervoor dat ons aanbod van re-integratie, activeringsvoorzieningen en schuldhulpverlening goed passend is. Ook de Basisbanen en ons Duurzaam Werkfonds vormen daar onderdeel van. We ontwikkelen in samenspraak met onder meer werkgevers, Ergon en het Werkgelegenheidsteam innovatieve (werkgelegenheids)projecten en Human Capital Agenda’s (HCA’s). We zorgen ervoor dat ons bijstandsbeleid op het gebied van de nieuwe Participatiewet in balans stimulerend is. Met Ergon en de regiogemeenten gaan we toewerken naar het uitvoeren van het nieuwe Strategisch plan en het toekomstbestendig maken van de infrastructuur van Ergon. We blijven ongelijk investeren in gelijke kansen met o.a. het Bouwdepot en het Jongerenperspectieffonds en breiden samenwerking met partners voor vroegsignalering van zorgelijke betalingsachterstanden verder uit. |
WmoDe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) staat onder druk. Dit komt enerzijds door demografische ontwikkelingen (de dubbele vergrijzing), en daarmee ook de druk op de woningmarkt, anderzijds door een afname van beschikbaar zorgpersoneel, middelen en mantelzorgers. De groei van de Brainportregio heeft hier een directe invloed op. De geplande herinvoering van een inkomensafhankelijke eigen bijdrage is uitgesteld en daardoor verwachten we geen afname meer van het aantal ondersteuningsvragen. Al deze ontwikkelingen vragen om een andere kijk op de inzet van onze voorzieningen. In 2026 onderzoeken we alternatieve mogelijkheden voor individuele voorzieningen, denk aan een scootmobielpool of wasservice. We zorgen voor uniforme en heldere dienstverlening door gebruik te maken van landelijk vastgestelde normenkaders voor huishoudelijke ondersteuning en begeleiding. Hierbij blijft onverminderd van belang dat inwoners de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Vanuit ons ouderenbeleid blijven we inzetten op bewustwording rondom vitaal ouder worden, onder andere door verdere uitrol van valpreventie in alle buurten en wijken. In samenwerking met Alzheimer Nederland en partners zetten we verdere stappen richting een dementievriendelijke gemeente. Via het Global Network for age-friendly Cities and Communities (WHO) delen we kennis er ervaring met andere gemeenten. Op het gebied van Maatschappelijke opvang, Beschermd Wonen en Vrouwen en Gezinsopvang voert Eindhoven haar taken uit ten behoeve van de regiogemeenten. In 2026 bekijken we of een (deel van) deze verantwoordelijkheid kan worden overgedragen aan de regiogemeenten. Hiervoor moeten nieuwe bestuursafspraken gemaakt worden met de regiogemeenten over de rolverdeling tussen de centrumgemeente en de regiogemeenten. Ook worden de voorbereidingen getroffen voor nieuwe contracteringsafspraken per 1 januari 2028 over de voorzieningen die regionaal beschikbaar moeten komen en hoe dit zorglandschap er uit moet zien. Dit met flinke te verwachten tekorten op de begroting per 1 januari 2027 voor deze onderdelen. Het aantal dak- en thuislozen in deze regio en het aantal inwoners dat gebruik maakt van Maatschappelijke opvang is flink gestegen in 2024. In de Koers Sociaal 2(040) is afgesproken dat we gaan inzetten op Eerst een Thuis en daarbij passende ondersteuning. Nu is nog vaak de beschikbaarheid van opvangtrajecten het uitgangspunt. In 2026 zal dan ook stevig geïnvesteerd worden in zowel inhoudelijke en innovatieve oplossingen, om meer sociale huurwoningen beschikbaar te krijgen andere woonconcepten, maar ook in het terugdringen van de financiële tekorten. Het verbeteren van de uitvoering van deze wettelijke taken, zoals een goede toegang tot zorg en kwaliteit in de dienstverlening blijven de aandacht vragen. |
JeugdWat de financiën jeugd(hulp) betreft staat Eindhoven voor een grote opgave. In lijn met de landelijke trend zien we een jaarlijkse toename in het gebruik van en de uitgaven aan jeugdhulp. De uitgaven zijn gestegen tot 90 miljoen in 2024. De inkomsten van het Rijk zijn onvoldoende om deze uitgaven te dekken. Bovendien zijn de inkomsten wisselend in hoogte en continuïteit (veelal incidentele middelen). Door diverse draaiknoppen al in te boeken als bezuiniging (zoals verkorten van de trajectduur en het indexeren van de kortingen uit de Hervormingsagenda), loopt het Rijk vooruit op mogelijke wets- en beleidswijzigingen, maar blijven gemeenten onzeker over de structurele betaalbaarheid van de jeugdzorg. We zien financiële tekorten op het taakveld Jeugd. De afgelopen jaren is het gelukt om de tekorten grotendeels op te vangen, maar dit is op de langere termijn moeilijk houdbaar. Voor een toekomstbestendig jeugdstelsel, op inhoud en financieel, zullen we daarom scherpe keuzes moeten gaan maken. Dit doen we in lijn met de principes uit de Koers (2)040. Dat betekent bijvoorbeeld dat we meer eigenaarschap bij de inwoner (jeugdige/gezin) zelf leggen en gerichte keuzes maken in de beschikbare extra ondersteuning (jeugdhulp). Het antwoord op ondersteuningsvragen van jeugdigen en gezinnen, ligt vaak (ook) binnen de eigen context. Specialistische hulp kan hier tijdelijk een aanvulling op zijn. |
Doelen | |
• | Een krachtige sociale basis |
|---|---|
• | Vergunninghouders zijn zelfredzaam |
• | Toekomstperspectief voor inwoners zonder verblijfsstatus |
• | Asielzoekers doen mee in onze samenleving vanaf dag één |
• | EU burgers nemen volwaardig deel aan onze samenleving |
• | De samenredzaamheid vergroten |
• | Duurzaam afschalen van aanvullende ondersteuning (2e lijn) naar ondersteuning door wijkteams (1e lijn) en/of in de sociale basis (0e lijn) |
• | Gezondheidswinst voor elke Eindhovenaar |
. | |
• | Zorgen dat inwoners aan het werk komen |
• | Verstrekken van uitkeringen aan inwoners vanuit de omgekeerde toets gedachte |
• | Bestrijding van armoede |
• | Afname schuldenproblematiek |
• | Inwoners met een arbeidsbeperking aan het werk |
. | |
• | Bevorderen van deelname aan de samenleving van inwoners die een beroep doen op beschermd wonen |
• | Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen |
• | Bevorderen van deelname aan de samenleving van inwoners die een beroep doen op de maatschappelijke opvang |
. | |
• | Jeugdigen groeien op in een veilige omgeving ook wanneer ouders (tijdelijk) niet in staat zijn om hun gezag uit te oefenen |
• | Jeugdigen ontwikkelen zich optimaal |
• | Jeugdigen groeien zoveel als mogelijk op in een gezinssituatie |
. | |
Highlights 2026 uitvoeringsprogramma bestuursakkoord
|
|---|
Financiële kerngegevens | |||||
Thema | Taakveld | Lasten | Baten | Mut.res. | Saldo |
|---|---|---|---|---|---|
Sociale basis en wijkteams | Samenkracht en burgerparticipatie (tv 6.1) | 59.104 | -13.426 | -3.575 | 42.103 |
Toegang en eerstelijnsvoorz. Integraal (tv 6.23) | 45.210 | 0 | -372 | 44.838 | |
Volksgezondheid (tv 7.1) | 19.648 | -5.548 | 0 | 14.100 | |
Werk en inkomen | Inkomensregelingen (tv 6.3) | 185.525 | -150.141 | 0 | 35.384 |
WSW en beschut werk (tv 6.4) | 38.752 | 0 | 0 | 38.752 | |
Arbeidsparticipatie (tv 6.5) | 22.380 | 0 | -140 | 22.240 | |
Wmo | Hulpmiddelen en diensten (Wmo) (tv 6.60) | 11.608 | 0 | 0 | 11.608 |
Huishoudelijke hulp (Wmo) (tv 6.711) | 26.406 | -5.539 | 0 | 20.867 | |
Begeleiding (Wmo) (tv 6.712) | 15.941 | -647 | 0 | 15.294 | |
Dagbesteding (Wmo) (tv 6.713) | 2.791 | 0 | 0 | 2.791 | |
Overige maatwerkarrangementen (Wmo) (tv 6.714) | 787 | 0 | 0 | 787 | |
PGB Wmo (tv 6.791) | 7.172 | 0 | 0 | 7.172 | |
Beschermd wonen (Wmo) (tv 6.811) | 36.597 | -415 | -1.066 | 35.116 | |
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) (tv 6.812) | 26.992 | -874 | -6.723 | 19.395 | |
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) (tv 6.81B) | 727 | 0 | 0 | 727 | |
Coördinatie en beleid Wmo (tv 6.91) | 9.529 | 0 | 0 | 9.529 | |
Jeugd | Jeugdhulp ambulant lokaal (tv 6.751) | 8.263 | 0 | 0 | 8.263 |
Jeugdhulp ambulant regionaal (tv 6.752) | 45.684 | 0 | 0 | 45.684 | |
Jeugdhulp ambulant landelijk (tv 6.753) | 732 | 0 | 0 | 732 | |
Jeugdhulp met verblijf lokaal (tv 6.761) | 7.702 | 0 | 0 | 7.702 | |
Jeugdhulp met verblijf regionaal (tv 6.762) | 21.423 | 0 | 0 | 21.423 | |
Jeugdhulp met verblijf landelijk (tv 6.763) | 2.643 | 0 | 0 | 2.643 | |
PGB Jeugd (tv 6.792) | 2.078 | 0 | 0 | 2.078 | |
Jeugdbescherming (tv 6.821) | 5.910 | 0 | 0 | 5.910 | |
Jeugdreclassering (tv 6.822) | 1.070 | 0 | 0 | 1.070 | |
Coördinatie en beleid Jeugd (tv 6.92) | 8.484 | -1.589 | 0 | 6.895 | |
Sociale stad | 613.158 | -178.179 | -11.876 | 423.103 | |
BBV-indicatoren | |||||
Indicator | peiljaar | NL | 100-300 | > 300 | Eindhoven |
|---|---|---|---|---|---|
Banen (per 1.000 inwoners van 15-64 jaar) | 2023 | 836,6 | 923,5 | 1006,8 | 1086,6 |
Jongeren met een delict voor de rechter | 2023 | 1 | 1 | 2 | 1 |
Kinderen in uitkeringsgezin | 2023 | 6 | 6 | 10 | 7 |
Werkloze jongeren | 2023 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Netto arbeidsparticipatie | 2024 | 73,2 | 73,3 | 72 | 73,6 |
Personen met een bijstandsuitkering (per 10.000 inwoners) | 2024 | 343,6 | 403,3 | 651,5 | 421,5 |
Lopende re-integratievoorzieningen (per 10.000 inwoners van15-64 jaar) | 2024 | 203,1 | 195,7 | 240,6 | 70,8 |
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) | 2024 | 13,7 | 14,4 | 12,2 | 13,3 |
Jongeren met jeugdbescherming | 2024 | 1 | 1,1 | 0,9 | 1 |
Jongeren met jeugdreclassering | 2024 | 0,4 | 0,4 | 0,6 | 0,4 |
Cliënten met een maatwerkvoorziening Wmo | 2024 | 720 | 731 | 710 | 770 |
Verbonden partijen | |||||||
Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | ||||||
GR Werkvoorziening Regio Eindhoven (GRWRE) | 6.4 | ||||||
. | |||||||