Programma's

3b Bereikbaarheid

3b. Bereikbaarheid

Bereikbaarheid

Eindhoven groeit! Verantwoorde leefbare groei vraagt om doorontwikkeling van ons mobiliteitssysteem. Gezien de groei van de stad is het niet leefbaar om het huidige autogebruik te continueren of evenredig mee te laten groeien met het aantal inwoners. Om de stad bereikbaar en leefbaar te houden, stimuleert Eindhoven duurzame vormen van mobiliteit, zoals lopen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer. In maart 2024 heeft de gemeenteraad het Masterplan Mobiliteit vastgesteld als een wenkend perspectief van een leefbare een aangename stad. In mei 2025 is het dossier Mobiliteit in balans vastgesteld, met de uitwerking van de verkeerscirculatie binnen de ring en verbeteringen op de Ring met daarbij concrete investeringsvoorstellen. We hebben een investeringsopgave van ruim 625 miljoen euro voor de komende jaren voor infrastructurele projecten voor de voetganger, fiets, bus en auto. Deze investeringen dragen bij aan de verkeersveiligheid, de ruimtelijke kwaliteit en vergroening, het behalen van onze CO2 doelen en de doorstroming en betrouwbare bereikbaarheid van onze stad. Het gaat daarbij ook om investeringen die voorwaardelijk zijn om de forse woningbouwambities te realiseren. Het gaat om het autoluwer maken van de binnenstad en het verbeteren van de doorstroming op de Ring door bijvoorbeeld ongelijkvloerse kruisingen en herinrichtingen. En ook om het bevorderen van de mobiliteitstransitie door nieuwe fietsenstallingen, de aanleg van fietstunnels en bruggen, aantrekkelijke deelmobiliteit en de herinrichting naar ‘30 km gebieden’ van de radialen en de straten binnen de Ring. Dit gaat uiteraard niet zonder cofinanciering te vinden bij Provincie, Rijk en mogelijk Europa. Het is een ambitieus en samenhangend investeringsprogramma dat we randvoorwaardelijk vinden voor een verantwoorde groei van de stad. Ons voornemen om de parkeertarieven stapsgewijs te laten groeien tot het gemiddelde van de G4 en de Brabantste steden in 2030 geeft ruimte in de algemene dekkingsmiddelen.

Openbare ruimte

Het thema openbare ruimte draagt bij aan een compacte, gezonde, groene en toekomstbestendige stad met veel nieuw groen en water. De openbare ruimte wordt steeds intensiever gebruikt. Dit geeft een grote druk op het onderhouden van de openbare ruimte. Het is daarom belangrijk dat het onderhoudsniveau van de openbare ruimte aan de vastgestelde (basis)kwaliteit voldoet. Bewoners, ondernemers en bezoekers moeten prettig wonen in een schone, veilige en voor iedereen toegankelijke buurt, met voldoende plekken om elkaar te ontmoeten. Met de uitvoering van het jaarlijks onderhoudsprogramma en het uitvoeren van het dagelijks beheer en onderhoud willen we dit doel bereiken. Onderhoud aan de openbare ruimte is niet alleen een doel om de buitenruimte veilig en netjes te houden, maar ook een middel om de openbare ruimte toekomst- en klimaatbestendig te maken. C02 reductie en klimaatadaptatie worden hierin steeds belangrijker. Daarom wordt bij (her)inrichting van de boven- en ondergrondse infrastructuur waar mogelijk bijgedragen aan klimaat- en circulaire doelstellingen. In taakveld 2.1 is opgenomen welke reductie van C02 uitstoot we bij de aanleg en onderhoud van de openbare ruimte de komende jaren willen bereiken. De projecten die we in de openbare ruimte uitvoeren, pakken we integraal aan o.a. met de thema's groen, water en verkeer om invulling te geven aan de opgaven uit de omgevingsvisie, waaronder het vergroenen en het gezonder en leefbaarder maken van de stad.

Doelen

Verbinding

Vrijheid voor iedereen

Ruimte maken

Schoon / CO2-reductie mobiliteit

Veilig

Gezondheid

Ontspannen

Openbare ruimte

C02 reductie fysieke werken openbare ruimte

                                                                                                                                               .

Highlights 2026 uitvoeringsprogramma bestuursakkoord  

  1. Mobiliteit-in-Balans: de voorbereiding en invoering van het verkeerscirculatieplan voor de binnenstad, de aanleg van nieuwe pleinen in het centrum en de aanleg van enkele ongelijkvloerse kruisingen op de Ring, daar richten we ons op in 2026. Met de vaststelling van Mobiliteit in Balans zijn locaties waar publieke ruimte en filters komen geïdentificeerd. Met deze maatregelen verminderen we de verkeersdruk in woonwijken en het centrum en dragen we bij aan verbetering van de doorstroming.
  2. De Ring: investeringen in de Ring van Eindhoven zijn cruciaal en het ontlast het stadscentrum door het doorgaand verkeer om de stad heen te leiden. We starten het onderzoek en ontwerp voor onder andere de Aansluiting Nieuwe Fuutlaan op de Ring, bouwen een onderdoorgang voor fietsers bij de Beemdstraat/Limburglaan en werken kleinschalige maatregelen op de Ring uit.
  3. 30 km/uur straten: de uitbreiding van 30 km/uur zones draagt bij aan verkeersveiligheid en leefbaarheid in woonbuurten. Deze maatregel beschermt kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers, en creëert een prettigere woonomgeving voor alle inwoners. We bereiden de opstart van participatie over herinrichting 6 radialen binnen de Ring naar principes 30 km per uur voor.
  4. Deelfietsen: we voeren de concessie deeltweewielers in voor een betrouwbaar, beschikbaar en betaalbaar aanbod van deelvervoer. We verbeteren het deelfietsensysteem en bieden inwoners en bezoekers flexibele mobiliteit. Door strategische keuzes en plaatsing van deelfietsen bij OV-knooppunten, winkelcentra en bedrijventerreinen ondersteunen we multimodale reizen en verminderen we de afhankelijkheid van de auto.

Financiële kerngegevens

Thema

Taakveld

Lasten

Baten

Mut.res.

Saldo

Bereikbaarheid

Verkeer en vervoer (tv 2.1)

58.104

-3.669

-1.450

52.985

Parkeren (tv 2.2)

9.837

-3.901

-181

5.755

Economische havens en waterwegen (tv 2.4)

287

-119

0

168

Openbaar vervoer (tv 2.5)

2.156

-13

0

2.143

Bereikbaarheid

70.384

-7.702

-1.631

61.051

Deze pagina is gebouwd op 09/30/2025 11:24:30 met de export van 09/30/2025 11:14:31