Programma's

3a Woningbouw en fijne wijken

3a. Woningbouw en fijne wijken

Woningbouw en fijne wijken

Door middel van woningbouw, stedelijke vernieuwing en ruimtelijke ontwikkeling streven we naar een aantrekkelijke en duurzame woon- en leefomgeving voor huidige en nieuwe bewoners. Dat doen we door te werken aan samenhangende integrale gebiedsontwikkelingen, zoals Spoorzone, Internationale Knoop XL, Stadhuisplein, VDMA, Schellenskwartier, Kanaalzone-Zuid  naast de ontwikkelingen in de wijken; projecten als Stadshart Woensel, Kastelenplein, Evoluonpark. Ontwikkelingen die de bestaande buurt meteen een opknapbeurt geven.
Daarbij is een goed functionerende woningmarkt van belang, die zowel invulling geeft aan de ambities van de stad (binden van talent) als aan de solidaire stad van twee snelheden. We transformeren en verdichten en we streven naar voldoende betaalbare koop- en sociale huurwoningen in al onze wijken. Hierbij stimuleren wij de verduurzaming van de (bestaande) woningvoorraad en innovatie in bouwen en wonen. Ook zetten we in op bescherming en hergebruik van het historisch erfgoed. We faciliteren initiatieven uit de stad door slagvaardig en klantgericht samen te werken en onze ruimtelijke instrumenten zo efficiënt en transparant mogelijk in te zetten. Daarbij is het streven om inwoners zo veel mogelijk bij de ontwikkelingen in de stad te betrekken. Hiervoor wordt onderzocht of een Woonraad daarvoor het beste middel is.
In de Woonvisie van 2015 heeft de gemeenteraad het kader voor het gemeentelijk woonbeleid vastgelegd. Het Woonprogramma 2021-2025 is de uitwerking hiervan en deze is geactualiseerd. Deze actualisering is vooruitlopend op het op te stellen Volkshuisvestingsprogramma (2026).
In het programma;

  • Forse groei van de woningvoorraad om de vraag naar woningen op te kunnen vangen.
  • Een evenwichtig woningaanbod, zodat alle inwoners een betaalbare woning kunnen vinden.
  • Voldoende geschikte woningen voor kwetsbare inwoners.
  • Een innovatieve stad met creatieve oplossingen voor woningbouw, zoals tijdelijk wonen.

Met de innovatieagenda wonen wordt ingezet op het aanjagen van innovatieve initiatieven en het faciliteren van innovatie om sneller, betaalbaarder, duurzamer, naar behoefte, flexibeler en slimmer woningen te realiseren. Samen met partners in de stad wordt ingezet op "Beter benutten" door optoppen; het beter benutten van woningen met deelconcepten en flexibel gebruik van gebouwen.

Het college zet zich al geruime tijd in op het versnellen van de bouw binnen de stadsgrenzen, met de nadruk op sociale- en middenhuur en middeldure koop. Dit sluit aan bij de bouwversnellingsafspraken in het kader van de Woondeal, die in 2023 is afgesloten en de met regio, Rijk en Provincie gemaakte afspraken over verstedelijking in het Verstedelijkingsakkoord.

Het in 2024 ondertekende Beethoven-convenant zorgt tot 2030 naar verwachting voor een versnelde groei van het aantal arbeidsplaatsen in onze regio en dus ook voor een sterk verhoogde vraag naar woningen. De regionale afspraken worden hierop aangepast en bij het te vernieuwen woonbeleid wordt hier op ingespeeld.

Doelen

Een aangenaam woon- en leefklimaat in Eindhoven.

Faciliteren van de groei van de stad

Groei van de woningvoorraad

Een energiezuinige corporatiewoningvoorraad

CO2-reductie woningen

                                                                                                                                               .

Highlights 2026 uitvoeringsprogramma bestuursakkoord  

Woningbouw

  1. Eindhoven bouwt door.
  2. Innovatie op het proces en het product. Denk hierbij aan het parallel plannen bij woningbouwprojecten en het vergroten van soorten woonvormen.
  3. Woonprogramma onder de Omgevingswet.
  4. Open Eindhoven: het verhaal over de verdichting van de stad en daarmee ook over de gebiedskaders.

Wijken

  1. Versterking van een prettige leefomgeving door te werken vanuit het perspectief van de wijk en de inwoners: concrete uitvoering van door inwoners aangedragen initiatieven en door inspraak en inwonersparticipatie.
  2. Komen tot een richtinggevende visie voor buurtontmoeting (o.a. buurthuizen en bibliotopen) voor alle inwoners in de groeiende stad. Met daarbij een beschrijving van de (nieuwe) rol van de gemeente als facilitator.
  3. Het op- en inrichten van de nieuwe sector Gebieden & Wijken. Het doorontwikkelen van de rol van de gebiedscoördinator, het doorontwikkelen van datasturing bij gebiedsgericht werken om de uitvoeringskracht te verhogen. Het onderzoek naar de her-allocatie van middelen. Het maken van een fundamentele visie op wat gebiedsgericht werken voor de organisatie en onze stakeholders betekent. Het integreren van de inwoners – en overheidsparticipatietaak vanuit S&O in de nieuwe sector. Het opvolgen van het dossier actiegebieden en het creëren van een goede samenwerking en heldere rolverdeling met het PACT.
  4. De verdere professionalisering van het Pact Woensel Zuid. Met een sterk programmabureau dat ondersteunend en faciliterend is voor de uitvoeringscoalities, die daadwerkelijk opgestart zijn en stappen zetten om met de bewoners te werken aan de concrete vraagstukken.

Financiële kerngegevens

Thema

Taakveld

Lasten

Baten

Mut.res.

Saldo

Woningbouw en fijne wijken

Ruimte en leefomgeving (tv 8.1)

30.175

-5.671

-2.507

21.997

Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) (tv 8.2)

56.067

-54.450

1.206

2.823

Wonen en bouwen (tv 8.3)

26.615

-12.499

14.500

28.616

Woningbouw en fijne wijken

112.857

-72.620

13.199

53.436

BBV-indicatoren

Indicator

peiljaar

NL

100-300

> 300

Eindhoven

Gemiddelde WOZ waarde (x € 1.000)

2025

398

377

439

391

Nieuw gebouwde woningen ( per 1.000 woningen)

2024

8,4

9,5

9,7

13

Demografische druk

2025

70,7

64

51,7

55,1

Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden

2025

957

948

958

865

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden

2025

1050

1036

1074

977

Deze pagina is gebouwd op 09/30/2025 11:24:30 met de export van 09/30/2025 11:14:31