|
|---|
OnderwijsOnderwijshuisvesting PO/VOWe zijn wettelijk verplicht om te zorgen voor kwalitatieve onderwijshuisvesting. Daarvoor stellen we samen met de PO en VO schoolbesturen Integrale Huisvestings Plannen op. Daarin worden projecten van meerdere schoolbesturen gezamenlijk afgewogen en op elkaar afgestemd. In 2025 is het IHP 2025-240 vastgesteld, waarin alle plannen voor de komende jaren zijn opgenomen, afgewogen en waar budgetten aan zijn gekoppeld. Naast de plannen zoals opgenomen in het IHP kunnen de scholen programma-aanvragen indienen die jaarlijks worden beoordeeld. De schaalsprong, krapte op de woningmarkt en internationalisering zorgen dat leerlingenaantallen steeds moeilijker zijn te voorspellen. Samen met regiopartners en schoolbesturen zoeken we hiervoor oplossingen. DuurzaamheidsambitiesOnze onderwijsgebouwen lopen voor op schema. In 2022 is de uitstoot 34 kton, waar 43 kton is begroot. Dit betekent dat we 9 kton onder het begrote maximum zitten. Met het IHP Gestel (reeds besloten) en het nieuwe 16 jarig IHP gaat dit minimum verder omlaag. Wettelijke taken op het terrein van onderwijsWe voeren de wettelijk taken op het terrein van onderwijs uit:
Daarnaast werken we in 2026 op de volgende onderdelen met de partners in de stad intensief samen om de basis te versterken en kansrijk opgroeien te bevorderen: Lokaal Educatieve AgendaWe werken samen met LEA (Lokale Educatieve Agenda) partners en geven samen uitvoering aan de Lokaal Educatieve Agenda 2024-2028 met als gezamenlijke opgave ‘Kansen (be)grijpen en Drempels (weg)nemen’. In schooljaar 2025-2026 worden acties uitgevoerd die bijdragen aan burgerschap & zingeving, het bevorderen van kansengelijkheid, het bestrijden van onderwijsachterstanden, het verstevigen van de pedagogische basis en het verbeteren van de aansluiting onderwijs-jeugdhulp. Zo wordt er bijvoorbeeld ingezet op de rijke schooldag op scholen in Eindhoven, maatschappelijke diensttijd (MDT) en week van respect. We monitoren en rapporteren jaarlijks over de resultaten via de LEA monitor. In het LEA overleg zal extra aandacht zijn voor het nieuwkomersonderwijs en de doorgaande ontwikkellijn. In schooljaar 2024-2025 hebben in totaal 33 scholen in Eindhoven een Rijke Schooldag aangeboden en is daarvoor gebruik gemaakt van de landelijke of gemeentelijke subsidieregeling. Ondanks bezuinigingen vanuit het kabinet en dankzij de inzet van incidenteel extra gemeentebudget (1,2 miljoen voor 2025-2026) is de continuïteit van de bestaande initiatieven van Rijke Schooldag in Eindhoven geborgd voor schooljaar 2025-2026. De intentie is om dit ook voor de schooljaren 2026-2027 en 2027-2028 te gaan borgen. Het onderwijs, Lumens, Parktheater, Brainport voor elkaar en de gemeente Eindhoven werken samen om de maatschappelijke diensttijd aanpak in Eindhoven "Pak de Vibe" uit te voeren. Dit wordt gedekt uit rijksmiddelen (1.3 miljoen euro beschikbaar en loopt van 2025 tot en met 2027) en een lokale bijdrage van €350.000,- ter co-financiering. €45.000,- daarvan betaald de gemeente Eindhoven vanuit de LEA. Hierdoor kunnen jongeren zich inzetten voor de samenleving en krijgen ze de kans hun talenten verder te ontwikkelen. In totaal doen 1200 jongeren 80 uur mee aan een maatschappelijk project en dragen ze bij aan hun omgeving. Dit gebeurt in samenwerking met de school en andere maatschappelijke partners. Actieplan MBOWe geven uitvoering aan het actieplan 'samen voor het mbo' 2024-2026. Hierin staan de volgende ambities centraal:
Om deze ambities te realiseren is er jaarlijks (2024,2025,2026) €250.000 gereserveerd voor het verstrekken van subsidie en uitvoeren van activiteiten zoals genoemd in het actieplan. Aanpak voortijdig schoolverlatenWe werken samen met gemeenten, onderwijs en arbeidsmarktregio's in de regio Zuidoost-Brabant aan een nieuw regionaal programma voortijdig schoolverlaten 2026-2029 en geven daarmee uitvoering aan de nieuwe wet van school naar duurzaam werk. We zetten daarbij gezamenlijk in op een kansrijke toekomst voor jongeren tot 27 jaar middels het voorkomen van voortijdig schoolverlaten, het begeleiden naar onderwijs (een startkwalificatie) of werk en het ondersteunen bij het behoud van werk. Aanpak basisvaardighedenWe werken samen met kernpartners laaggeletterdheid om de basisvaardigheden van volwassenen te bevorderen en voeren het regionaal educatief programma en Stadsplan basisvaardigheden 2024-2028 uit. We zien dat op het leren van de Nederlandse taal extra aandacht nodig is, mede vanwege de snelle internationalisering van de stad en regio. Het is de intentie om de werkgeversaanpak rondom taal te continueren in 2026. |
|---|
Doelen | |
• | Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen |
|---|---|
• | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding |
• | Volwassenen beheersen basisvaardigheden |
• | Goede onderwijshuisvesting |
• | CO2-reductie onderwijshuisvesting |
. | |
Highlights 2026 uitvoeringsprogramma bestuursakkoord
|
|---|
Financiële kerngegevens | |||||
Thema | Taakveld | Lasten | Baten | Mut.res. | Saldo |
|---|---|---|---|---|---|
Onderwijs | Onderwijshuisvesting (tv 4.2) | 24.642 | -3.305 | -1.305 | 20.032 |
Onderwijsbeleid en leerlingzaken (tv 4.3) | 38.805 | -14.983 | 0 | 23.822 | |
Onderwijs | 63.447 | -18.288 | -1.305 | 43.854 | |
BBV-indicatoren | |||||
Indicator | peiljaar | NL | 100-300 | > 300 | Eindhoven |
|---|---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim (per 1.000 leerlingen) | 2024 | 6,7 | 7,2 | 8,2 | 16,3 |
Relatief verzuim (per 1.000 leerlingen) | 2024 | 28 | 28 | 43 | 14 |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | 2024 | 2,3 | 2,6 | 2,8 | 2,8 |
