6. Organisatie |
|---|

Bestuur en DienstverleningWe opereren op veel schaalniveaus om te bouwen aan Eindhoven en de belangen van de stad te behartigen. In de regio doen we dat met onze buren in het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE) en steeds meer in de Metropoolregio Eindhoven (MRE). Met de triple-helix partners werken we samen in (de stichting) Brainport. De afspraken met het Rijk in het kader van ‘Beethoven’ betekenen een sterke impuls. Samen met de provincie en de grote Brabantse steden realiseren we gericht opgaven in BrabantStad-verband. Met de provincie hebben we daarnaast een warme samenwerkingsrelatie voor het realiseren van de Strategische Agenda Brainport en de ontwikkeling van Fellenoord (KnoopXL). Vanuit onze kantoren in Den Haag en Brussel behartigen we de (inter)nationale belangen van stad en regio. De gemeente Eindhoven ontwikkelt een moderne en toegankelijke dienstverlening die optimaal aansluit op de behoeften van inwoners en ondernemers. Hierbij wordt gewerkt aan een omnichannel-aanpak, waarbij alle contactkanalen – balie, telefoon, website, apps en sociale media – als één samenhangend geheel functioneren. Zo kunnen inwoners en ondernemers zelf hun voorkeurskanaal kiezen en zonder hun vraag te herhalen eenvoudig schakelen tussen kanalen. Door middel van klantreizen en een structurele feedback-loop wordt continu geleerd van ervaringen en worden verbeteringen doorgevoerd. In 2026 krijgt dit een extra impuls met de lancering van de MijnEindhoven-omgeving, waarmee inwoners en ondernemers meer regie krijgen over hun interacties met de gemeente en de dienstverlening transparanter wordt. Digitalisering speelt hierbij een belangrijke rol. Waar mogelijk worden processen online ingericht om efficiënter te werken en ruimte te creëren voor persoonlijke ondersteuning van inwoners die minder digitaal vaardig zijn of liever persoonlijk contact hebben. Het uitgangspunt blijft: digitaal waar het kan, maatwerk waar het nodig is. In2026staat voor de sector Personeel en Organisatie in het teken van het verder continueren van de ingezette koers om in de dienstverlening naar de organisatie aan te sluiten bij de groei en ontwikkeling van de stad. We bouwen voort aan de inrichting van de organisatie, die wendbaar is, transparant en waarin collega’s goed kunnen samenwerken en ontwikkelen. Naast het slimmer inrichten van de structuur van de organisatie zetten we in 2026 ook stevig in op: gedrag en cultuur, continu verbeteren en (persoonlijk) leiderschap. Met verschillende initiatieven werken we aan gedrag dat past bij onze kernwaarden vertrouwen, eigenaarschap en samenwerking. We maken onze processen en werkwijzen eenvoudiger en effectiever en ondersteunen de organisatie in de groei naar modern (Eindhovens) leiderschap. Onderdeel van dit leiderschap is verder investeren in een gezonde span-of-attention en de uitvoering van management opvolgprogramma’s. Vanuit de arbeidsmarktstrategie en doelstellingen in ons uitvoeringsprogramma diversiteit en inclusie werken we verder aan het invullen van het groeiend aantal vacatures. Daarnaast zetten we in op talentmanagement en verbinding. We hebben in het uitvoeringsplan Arbeidsmarktstrategie 2024 opgenomen dat we impact willen maken door externe inhuur om te zetten in vaste medewerkers. Op die manier zorgen we voor kennisopbouw en -behoud binnen onze organisatie, vergroten we de continuïteit van onze werkzaamheden en binden we talent aan onze organisatie. Dit alles doen we – in co-creatie – voor én met onze collega’s in de organisatie. |
|---|
BedrijfsvoeringIn de paragraaf 3e Bedrijfsvoering zijn de ontwikkelingen rondom onze organisatie toegelicht. |
BelastingenZie hiervoor de paragraaf 3a Lokale heffingen. |
Doelen | |
• | Realiseren van ambities door bestuurlijke en ambtelijke samenwerking |
|---|---|
• | Professionele en persoonlijke dienstverlening |
• | Digitalisering dienstverlening |
. | |
• | CO2-reductie eigen vastgoedportefeuille |
• | Een efficiënt ingerichte bedrijfsvoering |
. | |
Highlights 2026 uitvoeringsprogramma bestuursakkoord
|
|---|
Financiële kerngegevens | |||||
Thema | Taakveld | Lasten | Baten | Mut.res. | Saldo |
|---|---|---|---|---|---|
Bestuur en dienstverlening | Bestuur (tv 0.1) | 21.058 | -513 | -1.219 | 19.326 |
Burgerzaken (tv 0.2) | 15.474 | -8.010 | -375 | 7.089 | |
Bedrijfsvoering | Beheer overige gebouwen en gronden (tv 0.3) | 1.712 | -95 | 0 | 1.617 |
Overhead (tv 0.4) | 121.467 | -2.455 | -25.318 | 93.694 | |
Treasury (tv 0.5) | 535 | -9.547 | 0 | -9.012 | |
Algemene en overige uitkeringen gemeentefonds (tv 0.7) | 95 | -741.413 | 0 | -741.318 | |
Overige baten en lasten (tv 0.8) | -2.827 | -35 | 35 | -2.827 | |
Belastingen | OZB woningen (tv 0.61) | 2.356 | -45.619 | 0 | -43.263 |
OZB niet-woningen (tv 0.62) | 977 | -54.045 | 0 | -53.068 | |
Parkeerbelasting (tv 0.63) | 368 | -23.712 | 103 | -23.241 | |
Belastingen overig (tv 0.64) | 948 | -3.201 | 0 | -2.253 | |
Organisatie | 162.163 | -888.645 | -26.774 | -753.256 | |
BBV-indicatoren | ||
Indicator | Eindhoven | |
|---|---|---|
Formatie (fte per 1.000 inwoners) | 9,8 | |
Bezetting (fte per 1.000 inwoners) | 9,7 | |
Apparaatskosten (kosten per inwoner) | € 1.286 | |
Externe inhuur (% van de totale loonsom) | 9,1% | |
Overhead (% van totale lasten) | 9,0% | |
Verbonden partijen | |||||||
Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | ||||||
. | |||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||
BNG Bank N.V. | 0.5 | ||||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | ||||||
. | |||||||