Verbonden partijen | |||||||
Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||
BIC partner 1 bv | 8.1 | ||||||
Toelichting | Doelstellingen van de aankoop zijn o.a. het versterken van regionaal innovatie-ecosysteem (Brainport Eindhoven), het langdurig beschermen van essentiële publieke functies en het beter vorm kunnen geven aan de strategische samenwerking over geheel BIC. Dit draagt in brede zin blijvend bij aan de banen van de toekomst, het (toekomstig) verdienvermogen, de economische veiligheid en vernieuwing voor maatschappelijke opgaven. De gemeente heeft na de aankoop de aandelen van zowel de stille vennoten (2 B.V. ’s) als de beherend vennoot (1 B.V.) in de commanditaire vennootschap (BIC C.V.) verkregen. De beherend vennoot (BIC GP B.V.) heeft de dagelijkse leiding over het bedrijf (de C.V.), de stille (of commanditaire) vennoten zijn de investeerder in het bedrijf. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | In 2025 heeft de gemeente BIC 1 aangekocht, in 2026 zal de definitieve structurering verder vorm krijgen | ||||||
Bestuurlijk belang | 100% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
nnb | nnb | nnb | nnb | ||||
BIC partner 2 bv | 8.1 | ||||||
Toelichting | Zie BIC partner 1 bv. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | In 2025 heeft de gemeente BIC 1 aangekocht, in 2026 zal de definitieve structurering verder vorm krijgen | ||||||
Bestuurlijk belang | 100% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
nnb | nnb | nnb | nnb | ||||
BIC GP | 8.1 | ||||||
Toelichting | Zie BIC partner 1 bv. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | In 2025 heeft de gemeente BIC 1 aangekocht, in 2026 zal de definitieve structurering verder vorm krijgen | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AVA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
nnb | nnb | nnb | nnb | ||||
BIC CV | 8.1 | ||||||
Toelichting | Zie BIC partner 1 bv. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | In 2025 heeft de gemeente BIC 1 aangekocht, in 2026 zal de definitieve structurering verder vorm krijgen | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AVA (BIC GP is beherend vennoot) | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
nnb | nnb | nnb | nnb | ||||
GR Centrum Uitvoering Reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | ||||||
Toelichting | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Sinds 2020 werkt Cure als afvalbeheerder samen met enkele Noord-Brabantse gemeenten, de provincie en Midwaste aan een nascheidingsinitiatief. Doel is om vanaf februari 2028 restafval verder te verminderen. In Q2 2025 hebben de betrokken gemeenten hierover een principeakkoord vastgesteld. De implementatie wordt nu samen met Midwaste verder uitgewerkt. Per 1 januari 2024 is al gestart met nascheiding van PBD, wat positieve resultaten opleverde. Eind 2024 is besloten de handhaving van bijplaatsingen vanaf 2025 over te dragen aan de GR Cure. Deze taak is momenteel in uitvoering en zal in 2026 volledig operationeel zijn. Ook is in 2024 de nieuwe GR Cure vastgesteld, conform de herziene Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR). | ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
158 | 41.519 | 158 | 27.719 | ||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | ||||||
Toelichting | Het doel van de GGD Brabant Zuidoost is een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ). | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De GGD richt zich in 2026 op de volgende belangrijkste ontwikkelingen:
| ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
1.464 | 29.551 | 7.746 | 11.042 | ||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | ||||||
Toelichting | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio op de thema’s: Economie, Mobiliteit, Energietransitie, Wonen & Ruimte en Vitaal Landelijk Gebied. De Metropoolregio Eindhoven (MRE) organisatie draagt tevens de verantwoordelijkheid voor de organisatie en proces van de basisfinanciering Brainport Development. Het financieel management van de Regiodeal en het Bereikbaarheidsfonds (vanuit Brainportdeal 2022) ligt bij de MRE. Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De Beethovendeal is een regionale gemeenschappelijke opgave, waar naast de inhoudelijke aspecten ook een uitbreiding van te beheren fondsen zal plaatsvinden. Het financieel management van de Regiodeal en het Bereikbaarheidsfonds (vanuit Brainportdeal 2022) ligt bij de MRE. Gulbergen : In 2026 wordt gewerkt aan een budgettair neutrale ontwikkeling van het landgoed op basis van de ontwikkelvisie 2024. | ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, Lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
629 | 22.150 | 20.597 | 4.169 | ||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | ||||||
Toelichting | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur levert de Odzob een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 60% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en risico's zijn:
| ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
522 | 5.295 | 4.183 | 2.138 | ||||
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) | 1.1 | ||||||
Toelichting | Nederland is verdeeld in 25 veiligheidsregio’s. Deze regio’s zorgen ervoor dat inwoners beter beschermd zijn bij rampen en crisissituaties. In Zuidoost-Brabant doen we dat via de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO). Samen met 21 gemeenten werkt de VRBZO aan een veilige leefomgeving. Op basis van een Gemeenschappelijke Regeling zijn taken op het gebied van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, rampenbestrijding en crisisbeheersing daarbij ondergebracht bij de VRBZO. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) ontwikkelt zich verder op basis van de visie 2025. In een wereld die voortdurend verandert en waarin nieuwe crises en uitdagingen zich aandienen, is het cruciaal dat de VRBZO voorbereid is om adequaat te reageren op noodsituaties en de behoeften van onze samenleving. De VRBZO ziet een veranderend risicobeeld. Dit heeft te maken met demografische en technologische ontwikkelingen, maar ook met risico's van maatschappelijk ontwrichting vanwege mogelijke crises als langdurige stroomuitval, cyberaanvallen en hybride oorlogsdreiging. Verder leidt de klimaatverandering tot meer verstoringen in het maatschappelijk leven. De schaalsprong van de stad vraagt bovendien aandacht op het gebied van capaciteit en middelen van de hulpdiensten. Denk, bijvoorbeeld, aan de complexere bereikbaarheid van hoogbouw in noodsituaties, strengere eisen aan voertuigen en de noodzaak om te verduurzamen. Afhankelijk van het nog aan te leveren beleidsplan vanuit de VRBZO heeft dit wellicht gevolgen voor de gemeentelijke bijdragen. | ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
-1.154 | 34.714 | 2.108 | 20.160 | ||||
GR Werkvoorziening Regio Eindhoven (GRWRE) | 6.4 | ||||||
Toelichting | De GRWRE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), loonkostensubsidie en beschut werken. Daarnaast zijn er gezamenlijk participatietaken afgesproken in het netwerk van Werk en Inkomen. Ergon en het Participatiebedrijf zijn de uitvoeringsorganisatie van de GRWRE. Ergon is de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet en de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening voor de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Het Participatiebedrijf van de GRWRE brengt de talenten/competenties van bijstandsgerechtigden in beeld en zorgt ervoor dat mensen vaardigheden opdoen zodat ze bemiddeld kunnen worden naar betaald werk. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Er is sprake van een landelijk risico op het gebied van de gesubsidieerde arbeid vanwege toenemende kosten in verband met de nieuwe cao's en verhoging van het wettelijk minimumloon. Daarnaast zijn de budgetten vanuit het Rijk voor loonkostensubsidie en beschut werk zijn lager dan voor de Wsw. De financiële druk neemt daardoor ieder jaar toe. Verder is de afbouw van de Wsw groter dan verwacht waardoor regulier personeel ingezet moet worden om de opdracht uit te voeren. De directie van Ergon heeft begin 2017 het risicoprofiel van de GRWRE opgesteld en deze extern laten toetsen. In 2018 is in opdracht van het bestuur een her-evaluatie van het reservebeleid uitgevoerd en in 2019 opnieuw bevestigd. Op basis van deze her-evaluatie heeft het bestuur vastgesteld dat een reëel weerstandsvermogen van Ergon tussen de € 13,8 en € 16,3 miljoen ligt. Per 31-12-2023 bedraagt de reserve € 9,4 miljoen voor resultaatbestemming. | ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
10 | 20.593 | 10.415 | 58.123 | ||||
. | |||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||
BNG Bank N.V. | 0.5 | ||||||
Toelichting | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De naar risico’s afgewogen solvabiliteitsratio’s van de BNG bank blijven op een hoog niveau. Het leverage ratio van de bank is 12%. De sterke kapitaal en liquiditeitspositie zorgen voor een solide fundament. Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. BNG behoort tot de veiligste banken ter wereld. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
294.000 | 123.164.000 | 4.777.000 | 0 | ||||
BrabantRing B.V. | 3.1 | ||||||
Toelichting | BrabantRing BV heeft ten doel het realiseren van een open digitale connectiviteit op basis van principes van rentabiliteit, rendement en doelmatigheid voor de gehele provincie Noord-Brabant over (voornamelijk) bestaande glasvezelnetwerken waarop overheden, maatschappelijke instellingen en bedrijven zich vertrouwd kunnen aansluiten, veilig en betrouwbaar data kunnen delen en innovatieve diensten kunnen ontwikkelen, gebruiken en breed toegankelijk maken via een ‘digitale marktplaats’. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | BrabantRing heeft een lange voorbereiding en opstartfase gekend. Daarmee is ook ingeteerd op een deel van de beoogde investeringsruimte, naast de reeds geprognosticeerde aanloopverliezen. In 2026 zal helder moeten worden of BrabantRing aan de vewachting zal kunnen voldoen. | ||||||
Bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven is op 8 augustus 2023 toegetreden tot de BrabantRing met 26 aandelen (5,2%) in BrabantRing B.V. Ook heeft de gemeente als grootste aandeelhouder van Breedband Regio Eindhoven een indirect belang in BrabantRing. | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
-747 | 534 | 4 | |||||
Brainport Development N.V. | 3.1 | ||||||
Toelichting | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport). | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De risico’s voor de financiële positie van de gemeente zijn over het algemeen beperkt. Voor financiële risico´s die voort zouden kunnen komen uit de door de vennootschap ontwikkelde en uitgevoerde projecten wordt binnen de onderneming een weerstandvermogen opgebouwd. Op basis van het risicoprofiel heeft de AvA in 2023 de na te streven hoogte van het weerstandsvermogen bepaald op maximaal € 3,6 mln. Ultimo 2024 bedroeg het weerstandsvermogen ruim € 2,7 mln. Positieve resultaten zullen toekomstig dan ook aan het eigen vermogen worden toegevoegd. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
60 | 8.479 | 3.399 | 7 | ||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||
Toelichting | Breedband Regio Eindhoven (BRE) B.V draagt bij aan het vestigingsklimaat door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren van glasvezelinfrastructuren, dan wel het op andere wijze realiseren van breedbandconnectiviteit in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering en vestigingsklimaat. Hoogwaardige digitale connectiviteit is een nutsfunctie waar goede borging van het publiek belang randvoorwaardelijk is. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | BRE is met 49% aandeelhouder in de BrabantRing. BRE brengt hiervoor een deel van de dienstverlening van de EFX in en BRE zal de exploitatie van de BrabantRing verzorgen. Verder zal BRE ook gevolgen ondervinden van de bouwactiviteiten in de stad (o.a. verleggen van netwerkdelen). Ook verwachten we dat de strategie voor het leveren van (maatschappelijke) maatwerkoplossing (met name connectiviteit in de zorg, campus connect) in 2026 hun vruchten verder gaan afwerpen. Binnen de GVE-activiteiten op een aantal bedrijventerreinen wordt rekening gehouden met prijserosie waardoor de omzet van die activiteiten naar verwachting onder druk komt te staan. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA + bindende voordracht 1 v/d 5 commissarissen | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
720 | 2.827 | 5.902 | 0 | ||||
Eindhoven Airport N.V. | 2.1 | ||||||
Toelichting | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op de militaire vliegbasis Eindhoven. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Over het boekjaar 2024 is ruim €1,7 miljoen aan dividend (voor belasting) uitgekeerd aan de gemeente Eindhoven. Dit bedrag is hoger dan verwacht doordat het aantal passagiers hoger was dan voorzien (hogere bezettingsgraad per vlucht). In 2025 is de evaluatie van het LEO uitgevoerd en in 2026 worden de aanbevelingen uit de evaluatie opgepakt en uitgewerkt. Daarnaast wordt verder uitvoering gegeven aan de acties uit de proefcasus. De bouw van de terminaluitbreiding loopt. De voorbereidingen voor de verwachte baansluiting in 2027 worden getroffen. Daarbij wordt ook met de partnerbedrijven gekeken hoe personeel op cruciale posities (o.a. beveiliging, afhandeling) behouden kan blijven, zodat medio 2027 de operatie weer zonder problemen kan starten. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA + bindende voordracht 1 v/d 4 commissarissen | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
23.308 | 36.713 | 148.866 | 556 | ||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | ||||||
Toelichting | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Door de groeiende vraag naar elektriciteit is de focus bij Enexis gericht op het terugdringen van transportschaarste voor teruglevering van elektriciteit en op afnameschaarste in 2026. Om transportschaarste te beperken, zet Enexis samen met TenneT alles in het werk om de capaciteit van het net zo snel mogelijk uit te breiden en worden ook in 2026 hoge investeringen voorzien. Daarnaast wordt ingezet op een zo efficiënt mogelijk gebruik van het bestaande net door maximaal gebruik te maken van de technische capaciteit van het net en optimalisatie via flexcontracten. De schaarse ruimte voor netuitbreiding, complexe vergunningstrajecten en het structurele tekort aan vakmensen bij Enexis en haar partners belemmeren Enexis om meer vaart te maken in de uitbreiding van het netwerk. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Groningen | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
254 | 5.949 | 5.538 | 11 | ||||
Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | ||||||
Toelichting | Zie Flight Forum C.V. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Zie Flight Forum C.V. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
nnb | nnb | nnb | |||||
Flight Forum C.V. | 3.2 | ||||||
Toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein is erop gericht om de economie van Eindhoven verder te versterken. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Flight Forum trekt samen met de andere stakeholders op (gemeente Eindhoven, Provincie Noord-Brabant, Defensie en Eindhoven Airport) om de eigen ontwikkelstrategie, maar ook de gebiedsvisie voor het gehele Eindhoven Airport District, tot uitvoer te brengen. Doel is om een levendiger en daarmee aantrekkelijker gebied te realiseren. Afgelopen periode zijn de voorbereidingen getroffen om meerdere short stay-voorzieningen op het kantorencluster te realiseren, bestaande uit enkele honderden eenheden. Het blijkt in de praktijk lastig om financiers c.q. beleggers te vinden die voor de afgesproken maximale pilotperiode van 15 jaar willen investeren. Daardoor zijn er nog geen projecten van de grond gekomen. Daarnaast is een bouwteam bezig om de realisatie van een parkeergarage (ca. 900 plaatsen) voor te bereiden. Deze garage zorgt voor een vermindering van de parkeerdruk en moet het daarnaast mogelijk maken om parkeerplaatsen op maaiveld te verwijderen ten gunste van een verdere vergroening van het kantorencluster. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA (Flight Forum BV is beherend vennoot) | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
- | - | - | 4.669 | ||||
Muziekgebouw Eindhoven N.V. | 5.3 | ||||||
Toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Het Muziekgebouw heeft in 2026 subsidie (tweede jaar van de periode 2025-2028) ontvangen in het kader van de Verordening Cultuur Eindhoven 2025-2028/Meerjarige subsidie – Eindhovense basis via de stichting Cultuur Eindhoven (SCE). Met de oprichting van stichting SCE heeft de gemeente de uitvoering van haar kunst- en cultuurbeleid verzelfstandigd. Hiermee is een van de rollen die de gemeente zelf had, namelijk subsidieverstrekker, verdwenen. Nu is er nog sprake van twee rollen, te weten verhuurder en eigenaar/aandeelhouder in de vennootschap. Voor het laatste geldt dat indertijd bij de oprichting van de NV vanwege het publieke belang gekozen is voor de deelneming. Heroverweging op dit punt zou kunnen plaatsvinden. | ||||||
Bestuurlijk belang | 100% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
1.509 | 5.071 | 1.824 | 0 | ||||
Ontwikkelingsmaatschappij gebiedsontwikkeling Fellenoord B.V. | 8.1 | ||||||
Toelichting | Dit jaar werken we toe naar de uitvoering van clusters (met focus op clusters 1,2 en 9) om woningbouw te realiseren. Daarnaast de actualisatie van de kaders; verdere uitwerking van het ruimtelijk raamwerk en daarmee herijking van de business case/grond exploitatie. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De belangrijkste risico’s hebben te maken met factoren die kunnen zorgen voor (gedeeltelijke) uitstel dan wel inhoudelijke wijzigingen van de gebiedsontwikkeling bijvoorbeeld als gevolg van de veranderende marktsituatie, vanwege de impact van de stikstofproblematiek en/of stijgende bouw- en rentekosten, respectievelijk besluitvorming ten aanzien van de MMK. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
0 | 2.411 | 0 | |||||
Park Strijp C.V. | 8.3 | ||||||
Toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van vm. Philips-locatie Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Natuurlijk heeft de ontwikkeling van Strijp-S ook te maken met de momenten van economische recessie. Dit had m.n. effect op het tempo waarin bouwplannen gerealiseerd werden en worden. Maar, hoe vreemd het wellicht ook moge klinken, leverde dit juist ook positieve effecten op; de creatieve kansen, de events, de tijdelijke verhuur etc., accentueerden juist de inhoudelijke meerwaarde voor identiteit en klankkleur van het gebied. Daarnaast had/heeft Strijp-S het voordeel dat mogelijke renteverliezen/vertragingsschade voor een belangrijk deel gecompenseerd werd/wordt door de opbrengsten van de langere tijdelijke verhuur. In zijn algemeenheid kan worden geconcludeerd dat de ontwikkeling van Strijp-S opereert binnen gezonde financiële kaders en verwachtingswaarden. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
21 | 11.908 | 1.852 | 1.000 | ||||
Park Strijp Beheer B.V. | 8.3 | ||||||
Toelichting | Zie Park Strijp C.V. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Zie Park Strijp C.V. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA + bindende voordracht 1 v/d 3 commissarissen | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
527 | 430 | 2.774 | 10 | ||||
Parktheater Eindhoven N.V. | 5.3 | ||||||
Toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Het Parktheater ontvangt in 2026 subsidie (tweede jaar van de periode 2025-2028) in het kader van de Verordening Cultuur Eindhoven 2025-2028/Meerjarige subsidie – Eindhovense basis via de stichting Cultuur Eindhoven (SCE). Met de oprichting van stichting SCE heeft de gemeente de uitvoering van haar kunst- en cultuurbeleid verzelfstandigd. Hiermee is een van de rollen die de gemeente zelf had, namelijk subsidieverstrekker, verdwenen. Nu is er sprake van 2 rollen te weten verhuurder en eigenaar/aandeelhouder in de vennootschap. Voor het laatste geldt dat indertijd bij de oprichting van de NV vanwege het publieke belang gekozen is voor de deelneming. Heroverweging op dit punt zou kunnen plaatsvinden. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
1.523 | 6.349 | 5.658 | 45 | ||||
Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||
Toelichting | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra op twee innovatieve hotspots in Eindhoven (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 – Alpha 2021). Doel is om kleinschalige, innovatieve high tech bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen om de sociaaleconomische structuur van de Brainport Regio verder te versterken. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door een verbinding te leggen met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en van groot belang voor het Brainport vestigingsklimaat. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Met de start van bedrijvencentrum Alpha op de TU/e-campus in 2021 heeft Twice succesvol een nieuwe doelgroep aangeboord: bedrijfjes die (met name) door TU/e-studenten worden opgezet en daarbij worden geholpen door hen goedkopere huisvesting aan te bieden. Het succes van Alpha heeft zich in 2025 verder doorgezet. Omdat veel jonge ondernemers er tegenaan lopen dat in de Brainportregio onvoldoende betaalbare lab-ruimten beschikbaar zijn, is Twice met meerdere marktpartijen in gesprek om te bezien of zij gezamenlijk in deze behoefte kunnen voorzien. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA + recht tot benoemen, schorsen en ontslag | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2024 | 31-12-2024 | 31-12-2024 | 2026 | ||||
- | - | - | 113 | ||||
. | |||||||
Verbonden partijen | |||||||
Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||
BIC partner 1 bv | 8.1 | ||||||
BIC partner 2 bv | 8.1 | ||||||
BIC GP | 8.1 | ||||||
BIC CV | 8.1 | ||||||
GR Centrum Uitvoering Reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | ||||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | ||||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | ||||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | ||||||
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) | 1.1 | ||||||
GR Werkvoorziening Regio Eindhoven (GRWRE) | 6.4 | ||||||
. | |||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||
BNG Bank N.V. | 0.5 | ||||||
BrabantRing B.V. | 3.1 | ||||||
Brainport Development N.V. | 3.1 | ||||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||
Eindhoven Airport N.V. | 2.1 | ||||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | ||||||
Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | ||||||
Flight Forum C.V. | 3.2 | ||||||
Muziekgebouw Eindhoven N.V. | 5.3 | ||||||
Ontwikkelingsmaatschappij gebiedsontwikkeling Fellenoord B.V. | 8.1 | ||||||
Park Strijp C.V. | 8.3 | ||||||
Park Strijp Beheer B.V. | 8.3 | ||||||
Parktheater Eindhoven N.V. | 5.3 | ||||||
Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||
. | |||||||
