Programma's

2a Ondernemende stad

2a. Ondernemende stad

Ondernemende stad

Brainport Eindhoven behoort tot de leidende economische regio's in binnen- en buitenland. Deze sterke economische positie dankt zij allereerst aan de prestaties van de ondernemers in Eindhoven en de regio. Maar ook aan o.a. de triple helix samenwerking en een doordachte meerjarenstrategie die zorgen voor de juiste randvoorwaarden voor ons ondernemers- en vestigingsklimaat. We staan met de ‘schaalsprong’ aan de vooravond van een nieuwe krachtige impuls van de regionale economie, aangevoerd door de groei van het hightech ecosysteem en met een belangrijke rol van het brede mkb. Economische groei is geen doel op zich, maar is wel randvoorwaardelijk voor de 'brede welvaart' en het welzijn van onze samenleving, waarbij we willen dat al onze inwoners profijt hebben van het (economische) succes van Brainport Eindhoven. Gesteund door deze gunstige economische positie zoeken we daarin naar meer balans. Iedereen is nodig en kan van waarde en betekenis zijn.  

In 2026 blijven we ons inzetten voor een gezonde, duurzame en toekomstbestendige economische structuur om stad en regio vitaal en leefbaar te houden. Hierbij hebben we aandacht voor de Eindhovense bedrijventerreinen, campussen en kantoorlocaties, de binnenstad én de diverse winkelcentrumgebieden. We zetten in op de verdere uitwerking en uitvoering van recent vastgesteld beleid zoals Regionale Visie Werklocaties en de Detailhandelsvisie 2030. We ontwikkelen de kansenkaart / Actieagenda voor 42 werklocaties, zodat we grip houden op de vraag naar ruimte voor ondernemers én de vraag naar wonen. We kijken nadrukkelijk naar de doorontwikkeling en uitbreiding binnen onze bestaande campussen. Maar ook zetten we in 2026 verder in op het verduurzamen van industrie en bedrijfsleven in lijn met het vastgestelde klimaatplan 2026-2030. In de binnenstad en wijkwinkelcentra ligt de focus in 2026 op verbetering van de ruimtelijke uitstraling en kwaliteit van het aanbod winkels en andere functies.

We bieden ondernemers directe ondersteuning via onze accountmanagers. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor ondernemers en externe stakeholders en adviseren over vestigingsmogelijkheden, uitgifte van locaties op bedrijventerreinen, vergunningaanvragen, verduurzaming, bestemmingsplanmogelijkheden, economische ontwikkelingen en de programmering van werklocaties. Dit doen we op basis van vragen en signalen van ondernemers, partners en de interne organisatie. Via het 'Snappen of Schrappen'-proces blijven we ondernemers voortdurend uitnodigen om knellende regels aan te dragen, zodat regelgeving en procedures actueel en eenvoudig blijven.

Vanuit de gemeente Eindhoven versterken we de basis van onze economische ontwikkeling via innovatie en startups, een ondersteunende arbeidsmarktinfrastructuur, het hebben van voldoende en geschikte werk- en kantoorlocaties, het optimaliseren van onze ondernemersdienstverlening en het intensiveren van onze ondersteuning aan het brede MKB als ruggengraat van onze economie. Dit alles doen we in samenwerking met de Eindhovense ondernemers(verenigingen) en partners zoals Brainport Development, onderwijs- en kennisinstellingen, SGE/MRE, The Gate en de individuele regiogemeenten. 

Met Brainport Development en de regionale campussen focussen we op het HTSM-cluster van maakbedrijven en onderzoeksinstellingen die het profiel van onze stad en regio verder versterken. In het meerjarenplan ‘Brainport in Balans’ (2025-2030) van Stichting Brainport staan acht prioritaire opgaven uit de pijlers technologie en ondernemen, talent en maatschappelijke vraagstukken voor onze regio centraal. Deze opgaven komen ook terug in de Jaarplannen van Brainport Development. Aan de hand van de Strategische Agenda Brainport voeren de triple helix partijen in Brainport Eindhoven en de provincie Noord-Brabant de dialoog met het Rijk omtrent hun gezamenlijke ambities voor de Brainportregio. Dit heeft onder andere geresulteerd in de Brainport-deal en de Beethoven-deal, met concrete afspraken die de komende jaren worden uitgevoerd. Eindhoven is de stad van ‘TDK’: technologie, design en kennis. Dat is uniek; maar weinig steden beschikken over de ‘linker- én rechterhersenhelft’, over creatief vermogen én tech-kennis. Deze bijzondere combinatie maakt dat Eindhoven een ecosysteem heeft waarin innovatie centraal staat. Die innovaties worden in onze stad niet alleen bedacht, maar ook gemaakt en getest. Hoofd, hart en handen komen hier samen.   

Eindhoven is een stad in ontwikkeling, bekend om zijn innovatie en bruisende sfeer met de binnenstad als kloppend hart. De stad transformeert van een 'place to buy' naar een 'place to be' en 'place to meet', waarbij ontmoetingen en sociale interacties centraal staan. Als kern van Brainport Eindhoven speelt het een cruciale rol in het vestigingsklimaat, met een breed scala aan evenementen en voorzieningen, waaronder horeca, detailhandel, vrijetijdsactiviteiten en cultuur. Het nachtleven van Eindhoven is een belangrijk onderdeel, met diverse cafés, bars, clubs, en culturele evenementen die creativiteit en artistieke expressie bevorderen. Samen met de stad is de visie op een bruisend Eindhoven opgesteld die in 2026 verder tot uitvoering wordt gebracht.   

Met de inzet op economische transformatie ondersteunen we de betrokken partijen in de binnenstad en winkelcentrumgebieden om met toekomstbestendig aanbod de verblijfskwaliteit te verbeteren. Daarmee wordt de leefbaarheid in de wijk en stad als geheel vergroot. In 2026 zetten we in op een verdere doorontwikkeling van de in Eindhoven opgezette bedrijveninvesteringszones (BIZ), waarbij we de samenwerking tussen ondernemers en / of vastgoedeigenaren versterken. Om als stad leefbaar en aantrekkelijk te zijn, hebben we ook voorzieningen nodig die aansluiten bij de behoefte van onze groeiende en veranderende omgeving. Dit bestaat uit een gebalanceerd aanbod van maatschappelijke, commerciële en topvoorzieningen. In 2026 gaan we aan de slag met de uitvoering van het in 2025 vastgestelde Programma Stedelijke en Maatschappelijke voorzieningen, waarmee we ons richten op optimalisatie van toegankelijkheid van basisvoorzieningen in onze stad. De strategie op regionale- en topvoorzieningen geven we in samenhang met de MRE verder vorm.  

Met het oog op onze arbeidsmarkt bouwen we aan een moderne en duurzame arbeidsmarktinfrastructuur, die snel en effectief inspeelt op de vragen van inwoners en werkgevers. Onze regio ontwikkelt zich stap voor stap naar een skills-based economy, waarin talenten centraal staan en vaardigheden zichtbaar en inzetbaar zijn. Elk talent is nodig – nu én in de toekomst. 
Verder ronden we in 2026 de overgang van Huis naar Werk naar het Werkcentrum Zuidoost Brabant af. Dit is meer dan een naamswijziging: we integreren het Leerwerkloket en de Regionale Werkgeversdienstverlening structureel in onze werkwijze, sturing én begroting. De basis voor een regionale arbeidsmarktaanpak is gelegd; in 2026 vertalen we dit naar een meerjarenstrategie met concrete oplossingen voor werkgevers en werkzoekenden. We onderzoeken hoe we meer werkgevers actief kunnen betrekken bij het Werkcentrum en hoe we inzicht in en werken aan ontwikkeling voor inwoners meer aantrekkelijk kunnen maken. Deze inzichten vormen de basis voor een nieuwe huisvestingsstrategie. 

Met Passport for Work dragen we vanuit onze regio landelijk bij dat iedereen zijn vaardigheden inzichtelijk heeft en dat organisaties op de arbeidsmarkt deze op een uniforme manier waarderen. De Brainport Academy, onderdeel van het aanvalsplan Microchip Talent, regelt onder meer dat de banengroei in de Semicon-industrie beter beschikbaar komt voor ongeschoolde en praktisch geschoolde talenten. 2026 is het eerste volledige jaar waarin deze Academy de ambities op Leven Lang Ontwikkelen en gerichte om- en bijscholing voor alle technische talenten waarmaakt. 

Door middel van Human Capital Agenda's zetten we in op een betere balans tussen vraag en aanbod in specifieke (tekort)sectoren. Binnen de Human Capital Agenda Zorg en Welzijn zetten we het oriëntatieprogramma voort om meer mensen te interesseren voor werk in deze sector. In 2026 krijgt de pilot een structureel vervolg. Binnen de Human Capital Agenda Klimaatbanen zijn in 2026 alle voorgenomen activiteiten in uitvoering. We stimuleren talenten om te kiezen voor een loopbaan die bijdraagt aan een duurzame leefomgeving. Met behulp van subsidie van de Provincie Noord Brabant ontwikkelen we een kennisnetwerk door en voor werkgevers over arbeidsproductiviteit en klimaatbanen.  

We hebben bijzondere aandacht voor jongeren en 50-plussers. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt blijft jeugdwerkloosheid een aandachtspunt. In 2026 bieden we jongeren tot 27 jaar perspectief via drie interventies: 1) Praktijkervaring opdoen via de Talentenfabriek, 2) Gerichte communicatie en benadering via het Werkcentrum en 3) Begeleiding door een persoonlijke coach uit hun leefwereld. Deze aanpak stemmen we af met de dienstverlening op het gebied van zorg en inkomen. Voor 50-plussers zetten we het succesvolle project Buddy Werkt voort, waarmee jaarlijks tientallen oudere werkzoekenden aan het werk gaan. 

Naast het beschikbaar krijgen en houden van ons eigen talent hebben we talent van buiten nodig. We willen dat de (kennis)werkers en hun gezinnen ervoor kiezen om in Eindhoven te blijven. Het Holland Expat Center South draagt er samen met andere partijen in de stad en regio aan bij dat zij zich zoveel mogelijk thuis voelen en mee gaan doen in onze samenleving. We realiseren in 2025 een gestandaardiseerd informatiepakket dat door werkgevers bij hun nieuwe internationale medewerkers onder de aandacht wordt gebracht. Daarnaast is de website van het Expat center geupdated (per medio september) en maken we een AI-buddy die specifieke situatie-afhankelijke vragen van internationals beantwoordt. In 2026 wordt de AI-buddy verder doorontwikkeld en op alle relevante onderwerpen (zorg, onderwijs, belastingen, immigratierecht, wonen, etc.) geladen. Verder is het leren van de Nederlandse taal van groot belang: reeds 42 werkgevers participeren en ruim 500 internationals zijn ingestroomd in dit taaltraject (werkgeversaanpak taal), waarbij Nederlands door professionele taalaanbieders bij de werkgever wordt onderwezen. In 2026 is de intentie-afspraak dat de werkgevers zelf zorgdragen voor de financiering van dit taalonderwijs aan hun internationale medewerkers. Daarnaast begeleiden we (Huis naar Werk in samenwerking met ESI) spouses naar de arbeidsmarkt op en nemen daarin de kraptesectoren mee als aandachtspunt. Hierbij voeren we het gesprek met werkgevers op lokaal internationaal talent en helpen we (expat center in samenwerking met ESI) het MKB met de uitdagingen die dat met zich meebrengt. In 2025 is het sociale onboarding-programma Homewards doorontwikkeld met Eindhoven365 en Brainport Development én internationals zelf: daaraan hebben 120 internationals/locals deelgenomen. Dit programma wordt in 2026 voortgezet met de ambitie om 360 intenationals/locals (dit is drie edities op jaarbasis) door het driemaanden programma te leiden.

Doelen

Goede dienstverlening voor het bedrijfsleven

Voldoende internationaal talent voor onze kenniseconomie

Gezonde economische structuur

Toename werkgelegenheid

Arbeidsmarkt in Balans

Innovatie

Toename economische activiteiten

Stimuleren samenwerking met onze partners in de stad.

Aantrekkelijke stad om te bezoeken

Ruimte voor bedrijvigheid

CO2-reductie industrie en bedrijfsleven

                                                                                                                                               .

Highlights 2026 uitvoeringsprogramma bestuursakkoord  

  1. Werkgeversaanpak taalaanbod internationals.
  2. Uitvoering regionale visie werklocaties en de daarbij behorende uitvoeringagenda, met oog voor en ruimte voor het reguliere mkb op de bedrijventerreinen.
  3. Stimuleren samenwerking via BIZ-en (doorlopend) en uitvoering subsidies wijkwinkelcentra.
  4. Strategie publiek belang campussen en optimaliseren en verkennen nieuwe structuur BIC 1.
  5. Uitvoering ASML op BIC Noord.

Financiële kerngegevens

Thema

Taakveld

Lasten

Baten

Mut.res.

Saldo

Ondernemende stad

Economische ontwikkeling (tv 3.1)

4.194

0

-225

3.969

Fysieke bedrijfsinfrastructuur (tv 3.2)

9.398

-7.655

0

1.743

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen (tv 3.3)

4.231

-2.581

-59

1.591

Economische promotie (tv 3.4)

9.554

-6.560

-650

2.344

Ondernemende stad

27.377

-16.796

-934

9.647

BBV-indicatoren

Indicator

peiljaar

NL

100-300

> 300

Eindhoven

Functiemenging

2023

54,2

57,1

59,3

60,9

Vestigingen (van bedrijven) (per 1.000 inw.15 t/m 64 jr)

2023

181,8

171,9

223,8

168,3

Deze pagina is gebouwd op 09/30/2025 11:24:30 met de export van 09/30/2025 11:14:31