Thema: Onderwijs
Onderwijsbeleid en leerlingzaken (tv 4.3)
Wat willen we bereiken | |
|---|---|
1 Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | |
Kinderen krijgen de mogelijkheden om zich optimaal te ontwikkelen. De sociale basis is versterkt en kansengelijkheid bevorderd. Onderwijsachterstanden worden voorkomen en bestreden. | |
2 Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | |
We willen verzuim en voortijdig schoolverlaten voorkomen en jongeren laten begeleiden naar het behalen van een startkwalificatie of naar duurzame arbeid. | |
3 Volwassenen beheersen basisvaardigheden | |
We versterken de basisvaardigheden van volwassenen om de zelfredzaamheid, de maatschappelijke participatie en de doorstroom naar werk of kans op het behoud van werk te vergroten. |
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
% doelgroepleerlingen (groep 3) dat gemiddeld of bovengemiddeld scoort voor technisch lezen (1) | 64% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | ||
% leerlingen met startkwalificatie (2) | 76% | 83% | ntb | ntb | ntb | ntb | ||
% Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) (2) | 2,78% | 2,6% | ntb | ntb | ntb | ntb | ||
% deelnemers volwasseneducatie dat taalvaardiger is geworden (3) | n.n.b. | 70% | 60% | 60% | 60% | 60% | ||
Wat gaan we daar voor doen |
|---|
1.1 Bestrijden van onderwijsachterstanden |
Met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en het Eindhovense concept Spelen, Integreren en Leren (SPIL) voorkomen we onderwijsachterstanden en bevorderen we de ontwikkeling van Eindhovense kinderen in de leeftijd van 0-13. |
2.1 Tegengaan voortijdig schoolverlaten |
We werken samen met gemeenten, onderwijs en arbeidsmarktregio’s in de regio Zuidoost-Brabant aan een nieuw regionaal programma voortijdig schoolverlaten 2026-2029 en geven daarmee uitvoering aan de nieuwe wet van school naar duurzaam werk. |
3.1 Versterken basisvaardigheden volwassenen |
We voeren het Regionaal Educatief Plan (REP) voor de arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant uit en werken conform stadsplan basisvaardigheden 2024-2028 aan de aanpak van laaggeletterdheid en het bevorderen van basisvaardigheden van volwassenen |
In 2026 richten we ons vooral op: | |
• | Uitvoeren wettelijke taken onderwijs: uitvoeren toezicht en handhaving kinderopvang, toezicht openbaar onderwijs, handhaven leerplichtwet, uitvoeren doorstroompunt, tegengaan voortijdig schoolverlaten (vsv), uitvoeren Wet Educatie Beroepsonderwijs en nieuwe verordening leerlingenvervoer. |
|---|---|
• | Uitvoering geven aan de Lokaal Educatieve Agenda 2024-2028 en Spilbegroting 2023-2026: samen met de lokale partners voeren we de Lokaal Educatieve agenda 2024-2028 en SPILbegroting 2023-2026 uit. De voortgang volgen we via een monitor en rapporteren daar jaarlijks over. |
• | Uitvoering geven aan Regionaal Educatief Programma en stadsplan basisvaardigheden: we voeren het Regionaal Educatief Programma 2026-2029 en het stadsplan basisvaardigheden 2024-2028 uit met de ambitie om jaarlijks meer laaggeletterde inwoners te bereiken. We brengen dit ook in verbinding met andere initiatieven rondom taal. |
• | Uitvoeren aanpak voortijdig schoolverlaten: samen met de gemeenten en onderwijs in de regio Zuidoost- Brabant uitvoering geven aan het nieuw regionaal programma voortijdig schoolverlaten 2026-2029. |
• | Realiseren van Bibliotopen: middels een iteratief proces werken we aan de realisatie van Bibliotopen. De bibliotheekfunctie wordt doorontwikkeld voor activiteiten gericht op eenzaamheid, laaggeletterdheid, taal, digivaardigheid en mediawijsheid voor alle inwoners. |
• | Continuering constructieve samenwerking internationalisering en groei onderwijs: we continueren de regionale multihelix samenwerking op de onderwijsopgave in de Brainportregio. |
Wat mag het kosten | ||||||
x € 1.000 | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 34.984 | 33.633 | 38.805 | 38.375 | 36.980 | 37.272 |
Baten | -17.386 | -13.544 | -14.983 | -14.983 | -14.983 | -14.983 |
Mutatie reserves | -1.193 | -29 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 16.405 | 20.060 | 23.822 | 23.392 | 21.997 | 22.289 |
Begroting 2026 per categorie | ||||||
1. Toelichting taken | Lasten | Baten | Reserve | |
|---|---|---|---|---|
Voorschoolse educatie SPIL: | 11.906 | -9.613 | 0 | * |
Subsidie versterken sociale basis: | 5.900 | 0 | 0 | |
Educatie beroepsonderwijs – regio: | 2.925 | -2.925 | 0 | |
Personeelslasten: | 5.319 | 0 | 0 | |
Doorstroompunt regio: | 1.921 | -1.921 | 0 | |
Leerlingenvervoer: | 3.126 | -14 | 0 | |
Stadsdeelbibliotheekfuncties: | 1.943 | 0 | 0 | |
Rijke schooldag: | 1.623 | 0 | 0 | |
Bibliotheek - begrotingssubsidie: | 1.435 | 0 | 0 | |
LEA –ontwikkelkansen: | 747 | 0 | 0 | |
Overig: o.a. Bibliotoop 7 (0,4 miljoen), pilot gratis lidmaatschap bibliotheek Eindhoven (0,3 miljoen), centrale leerlingen administratie (0,3 miljoen) en informatiepunten digitale overheid (0,2 miljoen). Opbrengsten uit informatiepunten digitale overheid (0,2 miljoen) en centrale leerlingen registratie (0,2 miljoen). | 1.960 | -510 | 0 | |
Totaal | 38.805 | -14.983 | 0 |
2. Intensiveringen (Kadernota 2026 en Begroting 2026) | |
Kadernota 2026:
Begroting 2026:
| |
|---|---|
3. Mutaties in meerjarenbeeld > € 1 miljoen (aanvullend op intensiveringen) |
|---|
- Voorschoolse educatie SPIL: stijging van 1,3 miljoen in lasten en 1 miljoen in baten 2026 door een hogere bijdrage. Specifieke uitkering Voorschoolse Educatie. Een budgetkorting van 10% op deze SPUK-uitkering is nog niet verwerkt in de primaire begroting 2026.