Programma's

3b Bereikbaarheid

Thema: Bereikbaarheid

Verkeer en vervoer (tv 2.1)

Wat gaan we daar voor doen

1.1 Realiseren fietsinfrastructuur

We maken doorfietsroutes naar o.a. Best af en bereiden nieuwe doorfietsroutes voor. We gaan een aantal ontbrekende stukken fietsnetwerk (missing links) realiseren en zijn in overleg met omliggende gemeenten over regionale fietsverbindingen.

1.2 Verbeteren kwaliteit HOV

Aantrekkelijk OV is veilig, betrouwbaar en comfortabel. Het HOV-netwerk breiden we uit, en we zetten de planvorming voor een nieuwe OV-terminal (MIRT-verkenning) en het verbeteren van de stations van CS en Strijp S voort richting realisatie.

2.1 Iedereen een betaalbaar duurzaam vervoersalternatief

We continueren de city-deal fiets waarmee iedereen beschikking kan krijgen over een fiets en ook de mogelijkheid om te leren fietsen.

3.1 Uitwerking verkeerscirculatieplan

We starten met wijkmaatregelen van het verkeerscirculatieplan. Samen met wijkbewoners, ondernemers en andere belanghebbenden bepalen we de exacte positie van de eerste filters, afsluiting sectorgrenzen en nieuwe ''levende pleinen''.

3.2 Uitwerken en realiseren van hubs

Op diverse niveaus zetten we in op het comfortabel kunnen overstappen tussen en naar duurzame vervoerswijzen. We zetten onder andere stevig in op de uitrol van kleinschalige mobiliteitshubs voor deeltweewielers.

4.1 Vervolgstappen ZE-zone

In 2026 pakken we door met handhaving van de zone en de voorbereidingen voor de uitbreiding van de milieuzone naar diesel personenauto's.  We werken de routekaart schone mobiliteit uit met maatregelen voor het stimuleren van schonere personenauto's.

4.2 Stimuleren laadinfrastructuur

Om schone mobiliteit te stimuleren werken we verder aan een stadsbreed (snel)laadnetwerk. De aanwezigheid van laadinfrastructuur is een belangrijke overweging bij de aanschaf van een elektrische auto.

5.1 Verbeteren verkeersveiligheid rondom scholen

We zetten in op verkeersveiligheidseducatie en verbetering van verkeersveiligheid rondom scholen. We werken met het Brabants VerkeersveiligheidsLabel en aan herkenbare schoolzones. En we blijven het fietsverkeersexamen stimuleren.

5.2 30 km/u straten in het centrum

In 2026 start de voorbereiding om in 2027 de maximum snelheid aan te passen op een groot aantal wegen op en binnen de Ring. Vanaf 2027 geldt op alle wegen binnen de Ring (m.u.v. J.F. Kennedylaan en Dorgelolaan) een maximum snelheid van 30 km/u.

6.1 Stimuleren lopen en fietsen

We richten de fietsenstalling 18 Septemberplein opnieuw in. Bereiden de uitbreiding fietsparkeervoorzieningen bij o.a. VDMA, Stadhuisplein en Witte Dame voor. We werken aan de bewegwijzering voor voetgangers en fietsparkeren in het centrum.

7.1 Gastvrije Binnenstad

In het voorjaar promoten we lopen en fietsen en in het najaar promoten trein, bus en P+R. Door het jaar zetten we deze campagne ook in om reizigers te informeren over tijdelijke bereikbaarheidssituaties.

8.1 Onderhouden wegen

We houden de wegen in stand door uitvoering van het onderhoudsprogramma wegen (o.b.v. inspecties en integrale afstemming). In het wegenbeheerplan is de ambitie om bij te dragen aan het vergroenen van 50 straten in de periode 2023-2026 opgenomen.

8.2 Onderhouden bruggen, viaducten en tunnels

We borgen de technische staat, veiligheid en bereikbaarheid door uitvoering van het onderhoudsprogramma bruggen, tunnels en viaducten. In het kader van de Tunnelvisie is er ook speciale aandacht voor sociale veiligheid.

8.3 Onderhoud openbare verlichting

We geven uitvoering aan het onderhoudsplan openbare verlichting. We dragen bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen door verlichting te vervangen door LED.

8.4 Reinigen

We houden stad schoon en netjes door onder andere vegen van wegen, verwijderen van groen op verharding en tussen tegels en het verwijderen van zwerfvuil.

In 2026 richten we ons vooral op:

Regionale fietsroutes en fietsparkeren: We realiseren regionale fietsroutes, de fietstunnel Beemdstraat en richten de fietsenstalling 18 Septemberplein opnieuw in. We bereiden de uitbreiding fietsparkeren voor, onderzoeken o.a. missing link ongelijkvloerse fietsinfrastructuur Floraplein.

Vervolg Mobiliteit in Balans: We starten met kleinschalige maatregelen, zoals een extra afslaande rijstrook Ring met Leenderweg. We starten met de wijkmaatregelen in Oud Woensel, Vonderkwartier/Engelsbergen en de omgeving rond de Tongelresestraat binnen de Ring.

Deelmobiliteit en Hubs: We besteden de concessie deelmobiliteit aan. Verdere uitrol van kleinschalige hubs met deeltweewielers en fietsparkeervoorzieningen door de gehele stad.

Verkeersveiligheid aanpassen maximum snelheid: Vanaf 2027 geldt op alle wegen binnen de Ring (m.u.v. J.F. Kennedylaan en Dorgelolaan) een maximum snelheid van 30 km/u. En op de Ring vanaf 2027 een maximum snelheid van 50 km/u, m.u.v. het deel tussen de J.F. Kennedylaan en de Eisenhouwerlaan.

KnoopXL: Voor de MMK start de MIRT-planuitwerking waarin het voorkeursalternatief tot een ontwerp wordt uitgewerkt ter voorbereiding op aanbesteding. Voor de start van de aanbesteding van Fietsenstalling Zuid is een positieve uitspraak van de RvS gewenst.

HOV-4: We werken het ontwerp van HOV4 verder uit, brengen het omgevingsplan in procedure en besteden de eerste tracédelen aan, waarbij we de focus leggen op de delen in en rond het centrum.

A2/N2 Brainportlijn: De samenhangende keuzes voor de realisatie van de Brainportlijn aan de westzijde van Eindhoven, tussen Best, Veldhoven en de HTCE worden verder uitgewerkt met betrokken partijen, met prioriteit voor het tracé rondom de ontwikkeling van BIC-Noord.

Een aantrekkelijke en klimaattoekomstbestendige openbare ruimte: Met het onderhoudsprogramma dragen we bij aan het klimaatadaptief en toegankelijk inrichten van de openbare ruimte. In 2026 vergroenen we vanuit onderhoud openbare ruimte 11 straten en gebruiken we de Eindhovense circulaire ladder.

Gezonde openbare ruimte: Met de inrichting van de openbare ruimte nodigen we uit tot bewegen en ontmoeten en willen we het lopen en fietsen stimuleren. Dit doen we o.a. door het onderhouden van goede loop- en fietsvoorzieningen.

Waarderen en stimuleren initiatieven: We sluiten in 2026 aan op minimaal twee initiatieven op het gebied van zwerfafval. We (ver)plaatsen en vervangen bankjes om ontmoeting te stimuleren.

Klimaatneutrale openbare ruimte: We verledden openbare verlichting, zodat alle verlichting in 2030 voorzien is van LED. Dit sluit aan bij de doelstelling, om in 2030 55% van de broeikasgassen t.o.v. 1990 te hebben teruggebracht.

Leefbare en aantrekkelijke binnenstad: In 2026 geven we uitvoering aan het Beheerplan binnenstad, waarin het onderhoud en beheer aansluit op de nieuwe (groene) inrichting. Extra middelen voor het beheerkader groen worden hiervoor ingezet.

Wat mag het kosten

x € 1.000

Realisatie
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

Begroting
2029

Lasten

53.320

55.163

58.104

60.352

59.762

61.262

Baten

-10.774

-2.926

-3.669

-2.719

-2.719

-2.719

Mutatie reserves

2.050

2.427

-1.450

-2.207

-376

2.471

Saldo

44.596

54.664

52.985

55.426

56.667

61.014

1. Toelichting taken

Lasten

Baten

Reserve

Dagelijks onderhoud: Repareren plaatselijke bestrating, vervanging borden, vernieuwen markeringen, onderhoud straatmeubilair, preventief onderhoud aan bruggen, tunnels en viaducten, etc.

10.538

0

0

*

Exploitatieprojecten: Deze projecten voor lopen vaak meerdere jaren. Middelen die aan het einde van het jaar niet zijn uitgegeven, worden doorgezet naar het volgende jaar, zodat ze binnen het project beschikbaar blijven. Door vele fluctuaties gedurende het jaar is het saldo van lasten, baten en reserves een momentopname. In 2026 wordt aan veel projecten gewerkt, onder andere ten behoeve van het Masterplan Mobiliteit en groot onderhoud aan de Sagittalaan, 't Ven en de Bomansplaats.

8.054

0

-2.062

*

Personeelslasten:

8.719

0

0

Dagelijks beheer (reinigen): Verwijderen van zwerfafval, onkruid bestrijding, vegen van straten, etc.

8.206

0

0

Kapitaallasten:

6.493

0

0

*

Masterplan mobiliteit: Invullen van acties uit de actiepakketten uit het masterplan mobiliteit.

4.135

-155

612

*

Openbare verlichting: Onderhoud en reparatie van lampen, masten en armaturen, inclusief elektriciteitskosten.

4.815

0

0

*

Groot onderhoud en vervanging: Wegen, tunnels, bruggen en viaducten.

2.490

-950

0

*

Gebruik openbare ruimte: Onder andere graafwerkzaamheden voor sleuven en kabels.

648

-1.087

0

Heffing verkooppunten motorbrandstoffen:

17

-1.247

0

Onderhoud verkeerslichten: Inclusief elektriciteitskosten.

1.251

0

0

Gladheidsbestrijding:

1.061

0

0

Overig: o.a. basisvoorziening GGW (0,2 miljoen), exploitatie verkeersveiligheid (0,1 miljoen), bereikbaarheidsagenda ZOB (0,1 miljoen) en baten erfpachtcanons.

1.677

-230

0

*

Totaal

58.104

-3.669

-1.450

2. Intensiveringen (Kadernota 2026 en Begroting 2026)

Kadernota 2026:

  • Masterplan mobiliteit (uitvoering van pakket II): vanaf 2029 € 8,6 miljoen structureel voor investeringen en exploitatielasten. Hieronder (tv 2.1 en tv 2.2) worden de intensiveringen van de exploitatielasten nader toegelicht.
    De (strategische) investeringen uit het masterplan mobiliteit staan toegelicht in paragraaf 3i investeringen. Voor de concessie deelmobiliteit is vanaf 2026 4 jaar 1 miljoen beschikbaar.
  • Volumegroei openbare ruimte: structureel 0,3 miljoen, waarvan 0,2 miljoen in dit taakveld.
  • Stadhuisplein voorbereidende fase 3&4: incidenteel 0,3 miljoen, dekking uit RSI.
  • Brainportlijn: incidenteel 0,4 miljoen in 2026 en 0,6 miljoen in 2027, dekking uit RSI.

Begroting 2026:

  • Energieprijzen: structureel 2,5 miljoen en incidenteel 2 x 1,4 miljoen t/m 2029. In dit taakveld 1,3 miljoen t/m 2027 en 0,9 miljoen t/m 2029.
  • SSKL voor masterplan mobiliteit: oplopend naar structureel 0,7 miljoen vanaf 2029
  • SSKL voor convenant Beethoven: structureel 1,0 miljoen.

Nadere toelichting masterplan mobiliteit:
1.1 Stimuleren lopen en fietsen

  • Uitvoering fietstunnel Beemdstraat en uitvoering extra afslaande rijstrook Ring met Leenderweg, uitvoering kleinere ingrepen bij DAF-poort en A. van Leeuwenhoeklaan enz.

Fietsenstallingspakket 1 (€ 12,4 miljoen investeringen). Dit betreft:

    • Toevoegen van 170 plaatsen bij de Witte Dame; opleveren in 2026.
    • Toevoegen van 1.650 plaatsen bij 18 Septemberplein en uitbreiding fietsenstallingsplek de Heuvel; gereed in 2026.
    • Voorbereiden fietsenstallingsplek VDMA-locatie en uitbreiding met 600 plaatsen; gereed in 2030.
    • Voorbereiden fietsenstallingsplek Stadhuisplein en uitbreiding met 400 plaatsen; waarschijnlijk gereed in 2028.
    • Toevoegen van 1.000 fietsenstallingsplekken in de openbare ruimte, minimaal 200 per jaar vanaf 2026 t/m 2030.
    • Toevoegen van brom- en snorfietsplaatsen in de openbare ruimte, minimaal 70 per jaar.
    • Fietsparkeerbewegwijzeringssysteem; start aanleg in 2026.

Fietspadenpakket 1 (€ 38 miljoen investeringen)

  Betreft voorbereidingen, ontwerpen, aanbesteden en opstarten participatie voor:

    • Ongelijkvloerse kruising Floraplein; start bouw 2028.
    • Aanpassingen rotonde Beemdstraat; start aanleg 2027.
    • Doorfietsroute Eindhoven – Gemert (Wolvendijk); start aanleg 2027.
    • Doorfietsroute HTCE – P&R Genneper Parken; start aanleg 2026.
    • Herinrichting Geldropseweg (bij Stratumsedijk); start aanleg 2028.
    • Aanpassing fietstunnel Boutenslaan / Bayeuxlaan; start aanleg 2029.
    • Herinrichting Edenstraat en Dokter Scaepmanslaan; start aanleg 2027.
    • Aanleggen tweerichtingsfietspad Churchilllaan; start aanleg 2027.

Budget voor diverse kleinere infrastructurele aanpassingen fiets;
2.1 Verkeerscirculatie, pleinen, filters
Met de vaststelling van Mobiliteit in Balans zijn locaties waar publieke ruimte en filters komen geïdentificeerd. In 2026 werken we dit verder uit tot initiatieven en projecten.

  • Voorbereiden precieze ligging 4 sectorgrenzen, plus ontwerp van de pleinen en participatie
    • Sectorgrens Zuidwest / Gender; oplevering 2029.
    • Sectorgrens Zuid / Dommel; oplevering 2030.
    • Sectorgrens Noord / Oud Woensel; oplevering 2031.
    • Sectorgrens Noordoost / Spoorlijn Eindhoven Helmond; oplevering 2031.

Investering samen met herinrichting radialen naar principe 30 km per uur € 75,8 miljoen.

Onderzoek Nieuwe Fuutlaan en Ongelijkvloerse kruising Ring – Nieuwe Fuutlaan – Tongelresestraat Opstarten project, ontwerp en participatie Aansluiting Nieuwe Fuutlaan op de Ring;
Ring kleinschalige verbeteringen op korte termijn
We realiseren de kleinschalige verbeteringen op korte termijn die in het Verbeterplan Ring geïdentificeerd zijn. Zoals afsluiting van Ventwegen voor autoverkeer.
Onderzoeken zoals MER-studie, ongelijkvloerse kruising Ring- Geldropseweg - Kanaalzone
3.1 Concessie deeltweewielers
In 2026 besteden we de concessie deelmobiliteit aan, waarmee we met de markt voor langere termijn een verbintenis aangaan om gezamenlijk de kwaliteit, betaalbaarheid en beschikbaar aanbod van deelmobiliteit te verbeteren.  
4.1 30 km/u straten in het centrum

  • Voorbereiden en opstarten participatie over herinrichting 6 radialen binnen de Ring naar principes 30 km per uur GOW.
  • Voorbereiden projectmatige aanpak tot herinrichting en participatie van 118 km aan weg en straten naar principes van Motie 30 in de gehele stad in de periode 2027 tot en met 2035 (investering € 42,8 miljoen gedurende 8 jaar, gemiddeld € 5 miljoen per jaar vanaf 2027).

3. Mutaties in meerjarenbeeld > € 1 miljoen (aanvullend op intensiveringen)

  • Exploitatieprojecten: deze lopen over meerdere jaren en worden meerdere keren per jaar geactualiseerd, onder meer voor het omzetten van reguliere budgetten naar projecten. Door de vele fluctuaties is het saldo van lasten, baten en mutaties reserves een momentopname. In 2026 stijgen de lasten met 3,9 miljoen naar 7,4 miljoen en lopen in 2027 af naar 1,2 miljoen. In 2026 wordt aan veel projecten gewerkt, onder andere ten behoeve van het Masterplan Mobiliteit en groot onderhoud aan de Sagittalaan, 't Ven en de Bomansplaats.
  • Groot onderhoud en vervanging: De begrote uitgaven in 2026 bedragen € 2,5 miljoen. Stijging en daling van het budget voor onderhoud en vervanging ten opzichte van andere jaren komt omdat er sprake is van een communicerend vat met exploitatieprojecten en kapitaallasten voor investeringen in de openbare ruimte.
  • Kapitaallasten: stijging van 3,9 miljoen in 2027, oplopend tot 6,7 miljoen in 2029 door investeringen in de openbare ruimte en het masterplan mobiliteit.
  • Openbare verlichting: Het budget voor energielasten daalt na 2026, omdat de energiekosten met deze begroting incidenteel met € 1,6 miljoen zijn verhoogd.
  • Overige mutaties in reserves: in 2025 storting van 2,6 miljoen in reserve bovenwijkse voorzieningen en 1,1 miljoen in reserve eporm.
Deze pagina is gebouwd op 09/30/2025 11:24:30 met de export van 09/30/2025 11:14:31