Thema: Bereikbaarheid
Verkeer en vervoer (tv 2.1)
Wat willen we bereiken | |
|---|---|
1 Verbinding | |
Voor de Ring het pakket aan maatregelen uitwerken ter verbetering van de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid en vermindering van de barrièrefunctie. En verbeteren van netwerken voor fietsen, lopen en openbaar vervoer. | |
2 Vrijheid voor iedereen | |
Wij willen betaalbare en duurzame vervoersalternatieven voor iedereen en toegankelijk vervoer. Wij zetten in op mobiliteit die betrouwbaar is. Beschikbaarheid van vervoer op welke manier, tijd en plek dan ook. | |
3 Ruimte maken | |
Het verkeerscirculatie plan (VCP) binnen de Ring schept ruimte voor nieuwe pleinen met groen, verblijfskwaliteit en draagt bij aan een leefbaar stadscentrum. Dit geeft ruimte voor de groei van het aantal inwoners en werknemers in ons centrum. | |
4 Schoon / CO2-reductie mobiliteit | |
De mobiliteitstransitie draagt bij aan schone mobiliteit. Wij werken verder aan de vastgestelde ambitie in het masterplan Mobiliteit dat in 2038 de mobiliteit in Eindhoven volledig emissieloos is. | |
5 Veilig | |
Het aantal verkeersslachtoffers is in 2024 opnieuw gestegen We blijven streven naar 0 verkeersslachtoffers en houden we vast aan onze doelstelling om in 2030 het aantal verkeersslachtoffers te halveren ten opzichte van 2019. | |
6 Gezondheid | |
Actieve mobiliteit (lopen en fietsen) zorgt voor meer gezonde levensjaren, verbetering van de luchtkwaliteit en verminderen van trillingen en geluid van het verkeer. Wij intensiveren de investeringsruimte voor de benodigde infrastructurele netwerken. | |
7 Ontspannen | |
We zetten in op prettig verplaatsen zonder gedoe en gastvrij. Met de bouw- en wegwerkzaamheden in de stad is dit extra uitdagend en vraagt om grote inspanning om de stad prettig en veilig bereikbaar te houden. | |
8 Openbare ruimte | |
We willen een openbare ruimte die schoon, heel, veilig, toegankelijk en toekomst- en klimaatbestendig is en die mensen stimuleert tot bewegen en ontmoeten. Dit doen we conform het vastgestelde kwaliteitsniveau. | |
9 C02 reductie fysieke werken openbare ruimte | |
In de Klimaatverordening 2016 is vastgelegd dat de uitstoot van broeikasgassen in de stad ten opzichte van 1990 moet zijn teruggedrongen met ten minste 55% in 2030 en met ten minste 95% in 2050, door o.a. de inzet van elektrisch materieel. |
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
% duurzaam vervoer in de modal split (1) | 67% | ≥74% | ≥75% | ≥76% | ≥78% | ≥80% | ||
Aantal fietsers op fietsroutes (1) | 108 | 112 | 114 | 116 | 118 | 120 | ||
Aantal busreizigers (1) | 129 | 128 | 130 | 132 | 134 | 136 | ||
Aantal treinreizigers (1) | 99 | 104 | 106 | 108 | 110 | 112 | ||
Aantal autoverplaatsingen op de Ring (1) | - | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Directe CO2-uitstoot Verkeer exclusief auto(snel)wegen cf Klimaatverordening (Kton) (4) | 268 (2023) | 146 | 249 | 236 | 223 | 210 | ||
Aantal ernstige verkeersongevallen (5) | 133 | 74 | 67 | 60 | 53 | 46 | ||
% inwoners dat tevreden is over inrichting openbare ruimte (8) | 68% | ≥73% | ≥70% | ≥70% | ≥70% | ≥70% | ||
% inwoners dat tevreden is over onderhoud openbare ruimte (8) | 65% | ≥73% | ≥70% | ≥70% | ≥70% | ≥70% | ||
% bewoners dat vindt dat het in de buurt goed verlicht is (8) | 78% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ||
Basiskwaliteit wegen (8) | - | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ||
Basiskwaliteit bruggen, viaducten en tunnels (8) | 93% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ||
Basiskwaliteit schoon en netjes (8) | 94% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ||
Directe CO2-uitstoot fysieke werken in openbare ruimte cf Klimaatverordening (Kton/€10mln) (9) | - | 0,23 | 0,15 | 0,13 | 0,11 | 0,11 | ||
Wat gaan we daar voor doen |
|---|
1.1 Realiseren fietsinfrastructuur |
We maken doorfietsroutes naar o.a. Best af en bereiden nieuwe doorfietsroutes voor. We gaan een aantal ontbrekende stukken fietsnetwerk (missing links) realiseren en zijn in overleg met omliggende gemeenten over regionale fietsverbindingen. |
1.2 Verbeteren kwaliteit HOV |
Aantrekkelijk OV is veilig, betrouwbaar en comfortabel. Het HOV-netwerk breiden we uit, en we zetten de planvorming voor een nieuwe OV-terminal (MIRT-verkenning) en het verbeteren van de stations van CS en Strijp S voort richting realisatie. |
2.1 Iedereen een betaalbaar duurzaam vervoersalternatief |
We continueren de city-deal fiets waarmee iedereen beschikking kan krijgen over een fiets en ook de mogelijkheid om te leren fietsen. |
3.1 Uitwerking verkeerscirculatieplan |
We starten met wijkmaatregelen van het verkeerscirculatieplan. Samen met wijkbewoners, ondernemers en andere belanghebbenden bepalen we de exacte positie van de eerste filters, afsluiting sectorgrenzen en nieuwe ''levende pleinen''. |
3.2 Uitwerken en realiseren van hubs |
Op diverse niveaus zetten we in op het comfortabel kunnen overstappen tussen en naar duurzame vervoerswijzen. We zetten onder andere stevig in op de uitrol van kleinschalige mobiliteitshubs voor deeltweewielers. |
4.1 Vervolgstappen ZE-zone |
In 2026 pakken we door met handhaving van de zone en de voorbereidingen voor de uitbreiding van de milieuzone naar diesel personenauto's. We werken de routekaart schone mobiliteit uit met maatregelen voor het stimuleren van schonere personenauto's. |
4.2 Stimuleren laadinfrastructuur |
Om schone mobiliteit te stimuleren werken we verder aan een stadsbreed (snel)laadnetwerk. De aanwezigheid van laadinfrastructuur is een belangrijke overweging bij de aanschaf van een elektrische auto. |
5.1 Verbeteren verkeersveiligheid rondom scholen |
We zetten in op verkeersveiligheidseducatie en verbetering van verkeersveiligheid rondom scholen. We werken met het Brabants VerkeersveiligheidsLabel en aan herkenbare schoolzones. En we blijven het fietsverkeersexamen stimuleren. |
5.2 30 km/u straten in het centrum |
In 2026 start de voorbereiding om in 2027 de maximum snelheid aan te passen op een groot aantal wegen op en binnen de Ring. Vanaf 2027 geldt op alle wegen binnen de Ring (m.u.v. J.F. Kennedylaan en Dorgelolaan) een maximum snelheid van 30 km/u. |
6.1 Stimuleren lopen en fietsen |
We richten de fietsenstalling 18 Septemberplein opnieuw in. Bereiden de uitbreiding fietsparkeervoorzieningen bij o.a. VDMA, Stadhuisplein en Witte Dame voor. We werken aan de bewegwijzering voor voetgangers en fietsparkeren in het centrum. |
7.1 Gastvrije Binnenstad |
In het voorjaar promoten we lopen en fietsen en in het najaar promoten trein, bus en P+R. Door het jaar zetten we deze campagne ook in om reizigers te informeren over tijdelijke bereikbaarheidssituaties. |
8.1 Onderhouden wegen |
We houden de wegen in stand door uitvoering van het onderhoudsprogramma wegen (o.b.v. inspecties en integrale afstemming). In het wegenbeheerplan is de ambitie om bij te dragen aan het vergroenen van 50 straten in de periode 2023-2026 opgenomen. |
8.2 Onderhouden bruggen, viaducten en tunnels |
We borgen de technische staat, veiligheid en bereikbaarheid door uitvoering van het onderhoudsprogramma bruggen, tunnels en viaducten. In het kader van de Tunnelvisie is er ook speciale aandacht voor sociale veiligheid. |
8.3 Onderhoud openbare verlichting |
We geven uitvoering aan het onderhoudsplan openbare verlichting. We dragen bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen door verlichting te vervangen door LED. |
8.4 Reinigen |
We houden stad schoon en netjes door onder andere vegen van wegen, verwijderen van groen op verharding en tussen tegels en het verwijderen van zwerfvuil. |
In 2026 richten we ons vooral op: | |
• | Regionale fietsroutes en fietsparkeren: We realiseren regionale fietsroutes, de fietstunnel Beemdstraat en richten de fietsenstalling 18 Septemberplein opnieuw in. We bereiden de uitbreiding fietsparkeren voor, onderzoeken o.a. missing link ongelijkvloerse fietsinfrastructuur Floraplein. |
|---|---|
• | Vervolg Mobiliteit in Balans: We starten met kleinschalige maatregelen, zoals een extra afslaande rijstrook Ring met Leenderweg. We starten met de wijkmaatregelen in Oud Woensel, Vonderkwartier/Engelsbergen en de omgeving rond de Tongelresestraat binnen de Ring. |
• | Deelmobiliteit en Hubs: We besteden de concessie deelmobiliteit aan. Verdere uitrol van kleinschalige hubs met deeltweewielers en fietsparkeervoorzieningen door de gehele stad. |
• | Verkeersveiligheid aanpassen maximum snelheid: Vanaf 2027 geldt op alle wegen binnen de Ring (m.u.v. J.F. Kennedylaan en Dorgelolaan) een maximum snelheid van 30 km/u. En op de Ring vanaf 2027 een maximum snelheid van 50 km/u, m.u.v. het deel tussen de J.F. Kennedylaan en de Eisenhouwerlaan. |
• | KnoopXL: Voor de MMK start de MIRT-planuitwerking waarin het voorkeursalternatief tot een ontwerp wordt uitgewerkt ter voorbereiding op aanbesteding. Voor de start van de aanbesteding van Fietsenstalling Zuid is een positieve uitspraak van de RvS gewenst. |
• | HOV-4: We werken het ontwerp van HOV4 verder uit, brengen het omgevingsplan in procedure en besteden de eerste tracédelen aan, waarbij we de focus leggen op de delen in en rond het centrum. |
• | A2/N2 Brainportlijn: De samenhangende keuzes voor de realisatie van de Brainportlijn aan de westzijde van Eindhoven, tussen Best, Veldhoven en de HTCE worden verder uitgewerkt met betrokken partijen, met prioriteit voor het tracé rondom de ontwikkeling van BIC-Noord. |
• | Een aantrekkelijke en klimaattoekomstbestendige openbare ruimte: Met het onderhoudsprogramma dragen we bij aan het klimaatadaptief en toegankelijk inrichten van de openbare ruimte. In 2026 vergroenen we vanuit onderhoud openbare ruimte 11 straten en gebruiken we de Eindhovense circulaire ladder. |
• | Gezonde openbare ruimte: Met de inrichting van de openbare ruimte nodigen we uit tot bewegen en ontmoeten en willen we het lopen en fietsen stimuleren. Dit doen we o.a. door het onderhouden van goede loop- en fietsvoorzieningen. |
• | Waarderen en stimuleren initiatieven: We sluiten in 2026 aan op minimaal twee initiatieven op het gebied van zwerfafval. We (ver)plaatsen en vervangen bankjes om ontmoeting te stimuleren. |
• | Klimaatneutrale openbare ruimte: We verledden openbare verlichting, zodat alle verlichting in 2030 voorzien is van LED. Dit sluit aan bij de doelstelling, om in 2030 55% van de broeikasgassen t.o.v. 1990 te hebben teruggebracht. |
• | Leefbare en aantrekkelijke binnenstad: In 2026 geven we uitvoering aan het Beheerplan binnenstad, waarin het onderhoud en beheer aansluit op de nieuwe (groene) inrichting. Extra middelen voor het beheerkader groen worden hiervoor ingezet. |
Wat mag het kosten | ||||||
x € 1.000 | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 53.320 | 55.163 | 58.104 | 60.352 | 59.762 | 61.262 |
Baten | -10.774 | -2.926 | -3.669 | -2.719 | -2.719 | -2.719 |
Mutatie reserves | 2.050 | 2.427 | -1.450 | -2.207 | -376 | 2.471 |
Saldo | 44.596 | 54.664 | 52.985 | 55.426 | 56.667 | 61.014 |
Begroting 2026 per categorie | ||||||
1. Toelichting taken | Lasten | Baten | Reserve | |
|---|---|---|---|---|
Dagelijks onderhoud: Repareren plaatselijke bestrating, vervanging borden, vernieuwen markeringen, onderhoud straatmeubilair, preventief onderhoud aan bruggen, tunnels en viaducten, etc. | 10.538 | 0 | 0 | * |
Exploitatieprojecten: Deze projecten voor lopen vaak meerdere jaren. Middelen die aan het einde van het jaar niet zijn uitgegeven, worden doorgezet naar het volgende jaar, zodat ze binnen het project beschikbaar blijven. Door vele fluctuaties gedurende het jaar is het saldo van lasten, baten en reserves een momentopname. In 2026 wordt aan veel projecten gewerkt, onder andere ten behoeve van het Masterplan Mobiliteit en groot onderhoud aan de Sagittalaan, 't Ven en de Bomansplaats. | 8.054 | 0 | -2.062 | * |
Personeelslasten: | 8.719 | 0 | 0 | |
Dagelijks beheer (reinigen): Verwijderen van zwerfafval, onkruid bestrijding, vegen van straten, etc. | 8.206 | 0 | 0 | |
Kapitaallasten: | 6.493 | 0 | 0 | * |
Masterplan mobiliteit: Invullen van acties uit de actiepakketten uit het masterplan mobiliteit. | 4.135 | -155 | 612 | * |
Openbare verlichting: Onderhoud en reparatie van lampen, masten en armaturen, inclusief elektriciteitskosten. | 4.815 | 0 | 0 | * |
Groot onderhoud en vervanging: Wegen, tunnels, bruggen en viaducten. | 2.490 | -950 | 0 | * |
Gebruik openbare ruimte: Onder andere graafwerkzaamheden voor sleuven en kabels. | 648 | -1.087 | 0 | |
Heffing verkooppunten motorbrandstoffen: | 17 | -1.247 | 0 | |
Onderhoud verkeerslichten: Inclusief elektriciteitskosten. | 1.251 | 0 | 0 | |
Gladheidsbestrijding: | 1.061 | 0 | 0 | |
Overig: o.a. basisvoorziening GGW (0,2 miljoen), exploitatie verkeersveiligheid (0,1 miljoen), bereikbaarheidsagenda ZOB (0,1 miljoen) en baten erfpachtcanons. | 1.677 | -230 | 0 | * |
Totaal | 58.104 | -3.669 | -1.450 |
2. Intensiveringen (Kadernota 2026 en Begroting 2026) |
|---|
Kadernota 2026:
Begroting 2026:
Nadere toelichting masterplan mobiliteit:
Fietsenstallingspakket 1 (€ 12,4 miljoen investeringen). Dit betreft:
Fietspadenpakket 1 (€ 38 miljoen investeringen) Betreft voorbereidingen, ontwerpen, aanbesteden en opstarten participatie voor:
Budget voor diverse kleinere infrastructurele aanpassingen fiets;
Investering samen met herinrichting radialen naar principe 30 km per uur € 75,8 miljoen. Onderzoek Nieuwe Fuutlaan en Ongelijkvloerse kruising Ring – Nieuwe Fuutlaan – Tongelresestraat Opstarten project, ontwerp en participatie Aansluiting Nieuwe Fuutlaan op de Ring;
|
3. Mutaties in meerjarenbeeld > € 1 miljoen (aanvullend op intensiveringen) |
|---|
- Exploitatieprojecten: deze lopen over meerdere jaren en worden meerdere keren per jaar geactualiseerd, onder meer voor het omzetten van reguliere budgetten naar projecten. Door de vele fluctuaties is het saldo van lasten, baten en mutaties reserves een momentopname. In 2026 stijgen de lasten met 3,9 miljoen naar 7,4 miljoen en lopen in 2027 af naar 1,2 miljoen. In 2026 wordt aan veel projecten gewerkt, onder andere ten behoeve van het Masterplan Mobiliteit en groot onderhoud aan de Sagittalaan, 't Ven en de Bomansplaats.
- Groot onderhoud en vervanging: De begrote uitgaven in 2026 bedragen € 2,5 miljoen. Stijging en daling van het budget voor onderhoud en vervanging ten opzichte van andere jaren komt omdat er sprake is van een communicerend vat met exploitatieprojecten en kapitaallasten voor investeringen in de openbare ruimte.
- Kapitaallasten: stijging van 3,9 miljoen in 2027, oplopend tot 6,7 miljoen in 2029 door investeringen in de openbare ruimte en het masterplan mobiliteit.
- Openbare verlichting: Het budget voor energielasten daalt na 2026, omdat de energiekosten met deze begroting incidenteel met € 1,6 miljoen zijn verhoogd.
- Overige mutaties in reserves: in 2025 storting van 2,6 miljoen in reserve bovenwijkse voorzieningen en 1,1 miljoen in reserve eporm.