Programma's

3b Bereikbaarheid

Thema: Bereikbaarheid

Parkeren (tv 2.2)

In 2026 richten we ons vooral op:

Parkeergarages: Borging middelen voor beheer en onderhoud van bestaande auto parkeergarages

Transformeren parkeerplaatsen: Transformatie parkeerplekken: We ontwikkelen een aanpak voor het transformeren van parkeerplekken.

Wat mag het kosten

x € 1.000

Realisatie
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

Begroting
2029

Lasten

8.268

12.242

9.837

7.526

8.076

8.633

Baten

-2.867

-2.097

-3.901

-2.165

-2.155

-2.155

Mutatie reserves

-1.963

-5.031

-181

388

388

388

Saldo

3.437

5.114

5.755

5.749

6.309

6.866

1. Toelichting taken

Lasten

Baten

Reserve

Exploitatieprojecten: Betreft bijdragen aan ProRail voor de realisatie van de fietsenstallingen aan de Zuidzijde van het station.

2.381

-1.812

-569

*

Exploitatie parkeervoorzieningen: Parkeergarages en fietsenstallingen.

2.622

-1.947

18

Kosten betaald parkeren:

2.092

-2

0

*

Kapitaallasten:

1.151

0

0

Personeelslasten:

1.121

0

0

Overig: o.a. Masterplan Mobiliteit (parkeren 0,3 miljoen), parkeerstudies (0,1 miljoen), kosten gehandicaptenparkeren (0,1 miljoen) en opbrengst gehandicaptenparkeren.

470

-140

370

Totaal

9.837

-3.901

-181

2. Intensiveringen (Kadernota 2026 en Begroting 2026)

Kadernota 2026:

  • Voor onderhoud van de parkeergarages Emmasingel 2a, Kennedyplein 400 en Mathildelaan 2 is vanaf 2026 structureel € 370.000 beschikbaar.
  • Voor de exploitatie van de fietsenstallingen bij de Heuvel, Stadhuisplein en VDMA is vanaf 2027 een structureel budget opgenomen dat oploopt tot € 788.000 vanaf 2029.
  • Masterplan mobiliteit: structureel € 0,4 miljoen oplopend naar € 1,2 miljoen.

Begroting 2026:

  • Beheer en onderhouden parkeergarages Emmasingel 2/A, Mathildelaan 2 en Kennedyplein 400: 0,4 miljoen structureel.

3. Mutaties in meerjarenbeeld > € 1 miljoen (aanvullend op intensiveringen)

  • Exploitatieprojecten: deze lopen over meerdere jaren en worden meerdere keren per jaar geactualiseerd, onder meer voor het omzetten van reguliere budgetten naar projecten. Door de vele fluctuaties is het saldo van lasten, baten en mutaties reserves een momentopname. Voor 2026 is voor Prorail een aflopende bijdrage en subsidie begroot van 2 miljoen (in 2025 bijdrage van 5 miljoen met dekking uit reserve eporm).
Deze pagina is gebouwd op 09/30/2025 11:24:30 met de export van 09/30/2025 11:14:31