Programma's

2c Sociale stad

Thema: Werk en inkomen

Inkomensregelingen (tv 6.3)

Wat gaan we daar voor doen

1.1 Kwalitatieve uitvoering van bijstand(saanvragen) vanuit de omgekeerde toets gedachte, van instroom tot debiteurenbeleid

Onze dienstverlening gaat uit van vertrouwen, de menselijke maat en waar nodig controleren. We kijken vanuit een breder perspectief en leggen een verbinding met armoede en schulden. Inwoners worden goed en snel ondersteund bij het vinden van werk.

2.1 Inwoners met financiële belemmeringen kunnen toch maatschappelijk deelnemen

We vergroten de toegankelijkheid van minimaregelingen en werken aan het structureel doorbreken van armoede door meedoen voorop te stellen.

3.1 Inwoners met beginnende betaalproblemen vinden en ondersteunen (vroegsignalering)

Door in te zetten op vroegsignalering in samenwerking met onze ketenpartners zijn we in staat om onze inwoners met beginnende betaalproblemen sneller te vinden en te ondersteunen.

In 2026 richten we ons vooral op:

Verbeteren dienstverlening armoede en schulden: we versterken onze focus op een goede uitvoering: het uitkeren van minimaregelingen, vroegsignalering, schuldhulpverlening en nazorg. We zorgen dat er een passend aanbod is.

Vereenvoudiging minimaregelingen: we geven uitvoering aan de uitbreiding van de minimaregelingen en werken aan de vereenvoudiging, toegankelijkheid en verbeterde communicatie van de minimaregelingen.

Uitbreiding partners vroegsignalering: we breiden het aantal partners uit die aangesloten zijn bij vroegsignalering. Zo kunnen we meer inwoners met betalingsachterstanden bereiken en ondersteuning bieden.

Pilots werk en geld: we implementeren de pilots werk & geld voor de nieuwe instroom, de gesprekken met de huidige bijstandsgerechtigden en de ondersteuning voor inwoners met een aflopende ww-uitkering. Daarbij wordt de ondersteuning meer in samenhang aangeboden.

Participatiewet in balans: op basis van de nieuwe Participatiewet zoeken we zoveel mogelijk de ruimte om te komen tot een stimulerend bijstandsbeleid

Wat mag het kosten

x € 1.000

Realisatie
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

Begroting
2029

Lasten

163.968

163.320

185.525

188.469

188.499

188.494

Baten

-133.215

-126.587

-150.141

-150.146

-150.150

-150.150

Mutatie reserves

5.670

-1.513

0

0

0

0

Saldo

36.422

35.220

35.384

38.323

38.349

38.344

1. Toelichting taken

Lasten

Baten

Reserve

Inkomensregelingen Participatiewet (BUIG):

142.316

-149.461

0

*

Bijzondere Bijstandsvoorzieningen (armoederegelingen):

20.293

-550

0

Personeelslasten:

19.043

0

0

*

Kwijtschelden gemeentelijke belastingen:

1.689

0

0

Schulddienstverlening:

1.356

-130

0

Individuele studietoeslag:

828

0

0

Totaal

185.525

-150.141

0

2. Intensiveringen (Kadernota 2026 en Begroting 2026)

--

3. Mutaties in meerjarenbeeld > € 1 miljoen (aanvullend op intensiveringen)

  • Inkomensregelingen Participatiewet (BUIG – incl. LKS): stijging lasten van 5,9 miljoen in 2026 in lijn met de te verwachten rijksbijdrage.
  • Inkomensregelingen Participatiewet (BUIG – incl. LKS): verwachte stijging van 7,9 miljoen in baten in 2026 door stijging macrobudget gebaseerd op basis van het voorspelmodel.
  • Het structurele tekort Ergon vanaf 2026 (geactualiseerd op €1,8 miljoen) is opgevangen middels mitigerende maatregelen (taakveld 6.3 en 6.4).
  • Personeelslasten: stijging van 3,8 miljoen in 2026 door met name effect gemeentebrede kostenverdeling.
  • Saldireserve specifiek: mutatie in reserve loopt van -1,5 miljoen in 2025 naar 0 in 2026; laatste jaar voor onttrekking uit voor het egaliseren van de resultaten van de Ergon was 2025 (verwachte reservestand eind 2025 = 0).
Deze pagina is gebouwd op 09/30/2025 11:24:30 met de export van 09/30/2025 11:14:31